Pred pár dňami som dočítal výbornú knihu od Austina Kleona „Ukaž, co děláš! 10 způsobů jak sdílet svou kreativitu a být objeven”. Pri jej čítaní som si uvedomil, že veľa z toho, čo v nej autor spomína, pravidelne robíme aj vo VISIBILITY. Napadlo mi teda, že skombinujem jeho rady s mojimi skúsenosťami a zverejním ich na našom blogu.

Tu je pôvodných autorových desať rád, ako zdielať svoju kreativitu a ako sa nechať objaviť:

  1. Nemusíš byť génius.
  2. Mysli na proces, nie na výsledok.
  3. Zdieľaj niečo malé každý deň.
  4. Pootvor svoju zásuvku s kuriozitami.
  5. Rozprávaj dobré príbehy.
  6. Uč to, čo vieš.
  7. Nezmeň sa na ľudský spam.
  8. Nauč sa prijímať rany.
  9. Zapredaj sa.
  10. Vydrž.

Nemusíš byť génius

Na to, aby ste zdieľali svoju prácu na verejnosti, nemusíte byť génius. Nemúsite sa trápiť tým, či je vaša práca dosť dobrá. Medzi priemernou a dobrou prácou síce je obrovský rozdiel, ale priemernosť je len začiatok na škále kvality, na ktorej sa postupne môžete posúvať od priemerného k dobrému. Skutočná priepasť je medzi ničnerobením a robením niečoho. Ste amatéri, nebojte sa robiť chyby, z ktorých sa poučíte vy aj vaše publikum.

U nás vo VISIBILITY sa snažím motivovať všetkých, aby napríklad skúsili napísať článok na blog. Niektorým to ide lepšie, niektorým horšie, ale dôležité je, že s tým vôbec začali. Iba takto majú šancu ďalej sa zlepšovať. Niekedy sa môže stať napríklad to, že kolegyňa napíše svoj prvý článok na náš blog, ktorý sa stane jedným z najzdieľanejších článkov v histórii celého blogu. Jediný spôsob, ako nájsť svoj hlas, je používať ho.

 

Mysli na proces, nie na výsledok

Ľudia sa zaujímajú o iných ľudí a o to, čo robia. Zdieľaním vášho tvorivého procesu si môžete vytvoriť puto s vašimi priaznivcami. Dovoľte im nahliadnuť do zákulisia. Ľudia nechcú vidieť len výsledný produkt alebo službu, ale aj ľudí, ktorí za nimi stoja. Môžete napríklad tak ako my zdielať detaily zo zákulisia firmy alebo prezradiť zdroje vašej inšpirácie. Na našej Facebook stránke sú fotky zo zákulisia firmy stabilne najpopulárnejším obsahom, ktorý zdieľame.

 

Zdieľaj niečo malé každý deň

Úspech neprichádza cez noc. Vytvoriť niečo úspešné vám zaberie veľa času, preto by ste mali zdieľať medzi ľudí čo najviac informácií, aby vás začali registrovať. Čím väčšiu pravidelnosť v týchto aktivitách budete mať, tým lepšie. Toto sa vo VISIBILITY snažíme dodržiavať už dlhšie. Máme niekoľko kanálov, cez ktoré zdieľame našu prácu (blogy, videoblogy, webináre, newslettre, webináre, sociálne siete, ebooky, atď.). Všetky tieto kanály sa snažíme využívať rovnomerne a hlavne pravidelne, k čomu nám pomáha publikačný kalendár. Vďaka nemu sa nemôže stať, že by sme zabudli zdieľať našu prácu.

Austin v knihe spomína aj tzv. Sturgeonov zákon, ktorý hovorí o tom, že 90 % všetkého je hlúposť. Týka sa to aj vašej práce. Ak ju nebudete zdieľať medzi ostatných, tak nikdy nezistíte, či je dobrá, alebo zlá.

19-sturgeon1

 

Pootvor svoju zásuvku s kuriozitami

Zdieľajte všetko, čo vás ovplyvňuje. Vášmu publiku tak pomôžete porozumieť, kto v skutočnosti ste a čo robíte. Ako povedal Jeff Jarvis: „Rob to, čo ti ide najlepšie, a na to ostatné odkazuj”.

Ak zdieľate myšlienku niekoho iného, tak nikdy nezabúdajte na to, aby ste na neho odkazovali. Ak zabudnete spomenúť pôvodného autora, tak neuškodíte len jemu, ale aj vášmu publiku. Nebudú mať šancu ponoriť sa hlbšie do témy a  zistiť si o autorovi viac. Ja osobne sa snažím vo svojich článkoch odkazovať čo najviac. Nechcem si prisvojovať myšlienky iných a zároveň dostávam menej otázok typu „Odkiaľ je toto číslo? Kto robil tento prieskum?” a podobne.

lincoln

 

Rozprávaj dobré príbehy

Autor v knihe spomína experiment, v ktorom páni Joshua Glenn a Robert Walker nakúpili zopár lacných produktov v priemernej hodnote 1,25 $. Potom si najali niekoľko spisovateľov a požiadali ich, aby k týmto produktom vymysleli príbehy, ktoré im dodajú na dôležitosti. Produkty s príbehom potom predali na Ebay. Ich nákupná hodnota bola 128 $ a vďaka príbehom sa na stránke Ebay predali za 3612 $.

Snažte sa všetko rozprávať ako príbeh. Keď píšem článok, tak nechcem, aby to bol len zoznam všeobecných rád. Článok má vždy jasnú a jednoduchú štruktúru, prihováram sa priamo ku konkrétnemu čitateľovi, ktorého mám pred očami, a všetky rady demonštrujem na konkrétnych príkladoch. Tak ako v tomto článku. Keby som tu len vypísal desať rád z knihy, tak by to asi nikomu nič nedalo. Ale ak tieto rady spojím s mojimi konkrétnymi skúsenosťami, tak mám oveľa väčšiu šancu zaujať moje publikum.

Nezabudnite tiež na tri pravidlá dobrého písania od Marka Prokopa:

 

Uč to, čo vieš

Nebojte sa posúvať svoje know-how ďalej. Učením niekoho si nevytvárate okamžitú konkurenciu. To, že niekto pozná vaše techniky, neznamená, že ich bude vedieť použiť tak ako vy. Osvojenie si týchto techník zaberie veľa času a ľudia často radšej zaplatia profesionálovi.

U nás vo firme venujeme vzdelávaniu ostatných obrovské množstvo času. Je to súčasť našej firemnej kultúry a sme presvedčení, že je to jedna z vecí, ktoré nás odlišujú od konkurencie. Aj vďaka tomu nás ľudia poznajú a vďaka tomu si nás vyberajú naši klienti.

Ak učíte ostatných, tak sa určite naučíte aj vy niečo od nich. Veľakrát sa mi stalo, že ma niekto upozornil na chybu v mojom článku. Získavam tak bezplatný feedback a moja práca je ešte kvalitnejšia.

pomoc

 

Nezmeň sa na ľudský spam

Ak chcete, aby vás počúvali, tak musíte počúvať iných. Ak chcete, aby sa o vás ľudia zaujímali, tak sa musíte v prvom rade zaujímať aj vy o nich. Komunikácia musí prúdiť oboma smermi. Nebuďte ako ľudia, ktorí vás vôbec nepočúvajú a chcú vám len podstrčiť svoje nápady.

Hovorte o tom, čo máte radi, a prilákate tak pozornosť tých, ktorí majú radi rovnaké veci. Úplne ideálne je, ak sa s týmito ľudmi stretávate aj naživo. Napríklad na prednáškach a konferenciách. Ja som napríklad v posledných mesiacoch začal viac prednášať na takýchto akciách a stretol som tam veľa ľudí, ktorí moju prácu poznali už predtým.

 

Nauč sa prijímať rany

Ak publikujete verejne svoju prácu, tak musíte byť pripravený na pozitívne aj negatívne reakcie. Čím väčšia bude vaša cieľová skupina, tým viac kritiky dostanete. Toto nie je príjemné pre nikoho a hlavne v začiatkoch človeka mrzí každá negatívna reakcia. Ako proti tomu bojovať? Chce to tréning. Čím viac kritiky utržíte, tým viac budete mať pocit, že vám neubližuje, ale posúva vás ďalej.

Základné pravidlo je jasné – nikdy na kritiku nereagujte hneď po zverejnení. Nechajte si to v hlave uležať a reagujte s odstupom. Vychladnete nielen vy, ale aj váš „protivník”. Ak zistíte, že dotyčný je troll a chce vás len vyprovokovať, tak nereagujte vôbec.

duty_calls

 

Zapredaj sa

Ak zverejníte svoje dielo, tak sa nehanbite vypýtať si odmenu. Nemusia to byť len peniaze. Nám sa napríklad osvedčilo zbierať od náštevníkov nášho webu a čitateľov nášho blogu emailové adresy. Keby sme si za naše články vypýtali peniaze, tak by nám asi veľa čitateľov neprispelo, ale emailovú adresu nám často dajú radi. My tak získame cenný kontakt od niekoho, kto sa o nás zaujíma, a môžeme túto osobu osloviť v budúcnosti cez email. Šanca, že ho naša ponuka zaujme, je oveľa väčšia, ako keby sme strieľali naslepo.

 

Vydrž

Orson Welles povedal, že: „to, či bude mať príbeh štastný koniec, záleží pochopiteľne na tom, kedy ho ukončíte.” Ak robíte to, čo vás baví, tak by ste sa nikdy nemali vzdávať. Nikdy totiž neviete, či ste na ceste hore, alebo dolu. Niekedy jednoducho treba vydržať dostatočne dlho.

Náš blog píšeme už od konca roka 2011. Vždy mal slušnú čítanosť, ale dlho sme čakali na skutočne veľký nárast. Ten prišiel až v tomto roku, po takmer troch rokoch. Úspech neprišiel zo dňa na deň, ale vďaka tomu, že sme postupne odstraňovali naše nedostatky a nakoniec sme vytvorili funkčnú stratégiu.

 narast

 

Záver

Rady a skúsenosti, ktoré som spomenul v tomto článku, tvoria len malú časť z toho, čo nájdete v knihe „Ukaž, co děláš! 10 způsobů jak sdílet svou kreativitu a být objeven”. Odporúčam ju tým, ktorí sa chcú naučiť, ako zdielať svoju prácu, ale aj tým, ktorí to už vedia a chceli by sa utvrdiť vo svojich názoroch.