Máte web a posielate svojim zákazníkom pravidelné e-maily? Prinášame vám desať tipov, ako newslettre posielať ešte lepšie.

Tento článok napísal ešte v roku 2014 Marek Šulik. Dnes, o takmer 10 rokov neskôr, ho čítate v aktualizovanej verzii s novými poznatkami.

Nespamujte

Neposielajte nikomu poštu, ak o ňu sám neprejavil záujem. Šanca, že takýto človek nakúpi vo vašom e-shope, je len veľmi malá. Oveľa pravdepodobnejšie je, že si vás zafixuje ako firmu, ktorá ho otravuje. Ideálne je, ak máte jeden zoznam všetkých e-mailových adries, ktorý sa automaticky aktualizuje. Máte tak istotu, že nepošlete e-mail človeku, ktorý sa už raz odhlásil z odberu newslettrov.

Reportujte

So spamovaním súvisí aj periodicita posielaných e-mailov – tá je v prípade rôznych značiek individuálna. O záujme otvárať vaše newslettre vám mnoho napovie reporting: Zvýšili ste frekvenciu odosielania newslettrov a začal vám náhle klesať open rateclick through rate? Stúpol vám počet odhlásení z newslettra? Pokiaľ nie je chyba v obsahovej časti, problém môže byť práve v príliš častom odosielaní. 

Stále máte pochybnosti? Skúste sa svojich fanúšikov opýtať na počet e-mailov, ktorý by im vyhovoval. My vo Visibility sme to urobili a výsledky nás milo prekvapili. Ľudia majú radi, keď majú šancu ovplyvniť veci a keď vidia, že sa zaujímate o ich názor.

Jednoduché odhlásenie

Odkaz na odhlásenie z odberu by mal byť vždy viditeľný a samotné odhlásenie by malo byť čo najjednoduchšie. Ideálne také, že kliknete na odkaz a ste odhlásení. V prípade niektorých e-mailových služieb (napr. Gmail) je umožnené odhlásenie z newslettra priamo v e-mailovej schránke bez toho, aby ste museli túto možnosť dohľadávať v newslettri alebo na webových stránkach tretích strán. 

Naozaj nemá zmysel skrývať odkaz na odhlásenie miniatúrnym písmom na konci e-mailu alebo vyžadovať od ľudí, aby vám písali e-mail s textom „odhlásiť”. 

Jasný predmet e-mailu

Z predmetu e-mailu by malo byť jasné, čo sa v ňom nachádza; predmet je niečo ako titulok vášho článku, ktorý rozhoduje o tom, či si ho osoba na druhej strane otvorí, alebo nie. A hoci ľudia majú radi prekvapenia, netýka sa to tajomných e-mailov s predmetom „Špeciálna ponuka” alebo „Iba dnes za výnimočnú cenu!”. Nehrajte sa na tajomných a skúste ich presvedčiť konkrétnou ponukou.

Nepoužívajte CAPS LOCK

Ani v predmete, ani v tele e-mailu, nikde. Pôsobí to lacno a neseriózne, a aj Mailchimp sa vám to bude snažiť vyhovoriť. 🙂 

Rozprávajte príbeh

E-mail by nemal byť len zoznam produktov, ktoré v danom momente potrebujete predať – skúste ho písať ako príbeh. Airbnb vás vo svojich e-mailoch nevyzýva, aby ste si prenajali byt, ale aby ste zažili dobrodružstvo. V záplave generických e-mailov s obrázkami produktov je to výborná možnosť, ako sa odlíšiť.

Ukážka z newslettru Airbnb

Buďte osobní

Ak viete mená a priezviská svojich odberateľov, zvážte ich využitie v e-mailoch. Pôsobí to osobnejšie a ľudia sú radi, ak majú pocit, že sa prihovárate k nim a nie sú len jednými z tisícok, ktorí dostali váš e-mail. Zároveň nadobudnú pocit, že im prinášate informácie/ponuku s vyššou hodnotou

V prípade, že zvažujete použitie oslovenia, je dôležité rozhodnúť sa medzi použitím krstného mena a priezviska – výber by mal vychádzať z cieľovej skupiny, ktorú plánujete osloviť a zo štýlu vašej komunikácie, ktorý ste si definovali. 

Ukážka z newslettru

Kreatívne obrázky

Skúste v newslettri použiť obrázky, na ktorých nebude len produkt na bielom pozadí. Hrajte sa s farbami, ukážte produkt z viacerých perspektív. Zísť sa vám môžu aj zadarmo obrázky z fotobanky.

Použiť môžete aj pohyblivé gifká, ktoré dokážu energicky dopĺňať textovú časť e-mailu a zároveň ho celkovo obzvláštniť. Nezabudnite však, že menej niekedy býva viac. Nesnažte sa ogifkovať celý newsletter. 

Gifká vo svojich newslettroch používa aj značka dekoratívnej kozmetiky Kylie Cosmetics, vďaka čomu dokážu obmedziť počet umiestnených obrázkov produktov do jedného.

Ukážka z newslettra

Tvorte newslettre s pridanou hodnotou

E-maily nemusia byť len o tom, že chcete predať produkty či služby, ale môžete v nich pomáhať odberateľom. Vďaka tomu dokážete prehlbovať vzájomný vzťah a súčasne aj spropagovať obsah, ktorého tvorbe sa v rámci blogu venujete. 

Naša e-mailová komunikácia vo Visibility nie je iba o propagácii blížiacich sa eventov, ale drvivá väčšina z nich je zasvätená najmä témam, ktoré v súčasnosti rezonujú svetom marketingu alebo odkazom na najpopulárnejšie články z nášho blogu. A ako dosvedčujú čísla z našich reportov, to našich odberateľov aj najviac zaujíma.

Ukážka newslettra od Visibility

Nebojte sa prekvapiť

Skúste svojich odberateľov raz za čas niečím prekvapiť. Nemusí to byť veľká vec. Douglas napríklad posiela svojim zákazníkom, ktorí majú narodeniny, blahoželanie s 20 % zľavou na celý nákup.

Ukážka z newslettra

Tvorba newslettrov môže pôsobiť ako hotová alchýmia a vyžaduje si množstvo času. Pri ich koncipovaní sa nezabúdajte pýtať samých seba – „Chcel by som byť odberateľom/odberateľkou tohto newslettra?“.