Ak to s písaním myslíte vážne, tak máte potenciál sa zlepšovať. A aj keď len občas napíšete blogový článok, môžete si osvojiť praktiky a techniky, s ktorými budú vaše texty o kus lepšie.

Na úvod o tvorivom písaní

Ešte v škole sme raz absolvovali prednášku tvorivého písania, kde nás učili, ako písať lepšie a tvorivejšie. Až prednedávnom som si uvedomila, že som vtedy dostala veľmi cennú lekciu: „Píšte bez toho, aby ste po sebe hneď škrtali.“ Prečo je to dôležité?

Aby sme neprichádzali o najlepšie myšlienky, ktoré k nám prichádzajú. Lebo keď škrtáme po dopísaní každého odseku, naozaj sa nejaká výnimočná myšlienka môže stratiť pod ťarchou klávesnice DELETE. 🙂

34199853_l

Prečo vznikol tento článok

Lebo viem, že niektorí sa boria s problémom, ako písať blogové články. A tiež viem, že občas nám vyhasína plameň kreativity alebo to jednoducho nejde ani doprava, ani doľava. Tak som zo svojich vlastných skúseností zozbierala týchto 13 rád – pre tých, ktorí majú pre písanie vášeň, ale aj pre tých, ktorí si chcú sami vytvárať firemné blogy, no netušia, ako začať.

1. Spravte si predbežnú štruktúru článku

Áno, začať je najťažšie. No ak začnete, máte za sebou 80 % úspechu. O výbere témy písať nebudem, tých je všade neúrekom a ak chcete písať blogové články, asi máte približnú predstavu, o čom.

Napíšte si obsahovú štruktúru, ako chcete, aby článok vyzeral. Aj keď to máte v hlave, preneste to v bodoch na papier. Napíšte si podnadpisy a ku každému pár bodov, čo by v nich mohlo byť. Keď vidíte kostru článku aj na papieri, lepšie sa vám bude pracovať. Nie je nič horšie, ako sa trápiť nad jedným odsekom dookola a nič nevymyslieť.

2. Jednoduchosť

V jednoduchosti je krása. Aké pravdivé. Položte si otázku: Aký text sa vám lepšie číta – taký, pri ktorom musíte rozmýšľať pri každom cudzom výraze alebo taký, ktorý čítate ľahko a plynulo? Určite je to druhý prípad. Takže v druhom bode by som vám dala len jednu jednoduchú radu: píšte jednoducho. Tak, aby to pochopil aj neodborník v téme alebo iba priemerne informovaný človek.

3. Aj odborné veci napíšte tak, aby to čitateľ pochopil

Tu mi môže niekto argumentovať, že niektoré témy sa nedajú písať inak ako odborne. Súhlasím. V každom texte chceme preukázať istú dávku odbornosti, vedomostí či skúseností, ale to nesúvisí s jednoduchosťou. Aj odborné veci sa dajú podať jednoduchým spôsobom.

4. Dajte radšej enter navyše

Dlhé odseky prirodzene odrádzajú. Súčasné internetové publikum je tak zaneprázdnené, že pokým kliknú na váš článok, otvoria si ďalšie tri a všetky iba „oxeroxujú“. Prehľadnosť je preto na mieste. Píšte krátko, stručne, výstižne. 1 odsek = 1 myšlienka alebo pointa. Upútate tak neverné oko internetového používateľa.

5.  Správne využitie slovných druhov

Pri tvorení textov vám môžu pomôcť vedomosti o slovných druhoch. Niekedy možno neviete, čo vám na texte vadí, no môže to byť práve štylistika a nerovnomerné usporiadanie slovných druhov, napríklad niekoľko podstatných mien za sebou, nadbytočné využívanie častíc či prísloviek.

6. Postupy tvorivého písania

Skúšajte si cvičenia aj pomimo písania blogových článkov. Môžete si do ruky zobrať hocijaký predmet, na ktorý vymyslíte krátky príbeh. Ak si to chcete sťažiť, zadajte si k tomu aj žáner – napíšte to ako správu, fejtón alebo báseň.

Alebo si neurčte žiadnu tému, no začnite písať to, čo vám spontánne napadá. Tomu sa hovorí automatické písanie alebo voľné spájanie slov. Techník tvorivého písania je mnoho, skúste sa inšpirovať touto stránkou, ktorá ponúka univerzálne rady na písanie:

http://fictionwriting.about.com/od/writingexercises/a/exercises_ideas.htm

7. Dynamika striedanie dlhých a krátkych viet

Aj vety majú rytmus. Správna štruktúra odseku, jednej myšlienky, spočíva v dynamike slovných druhov, v dĺžke viet, v pauzách a nečakaných momentoch. Keď nezačnete klasicky podstatným menom, ale napríklad spojkou, dynamika bude hneď iná. Príklad odseku, kde sa krásne stupňuje dynamika striedaním krátkych a dlhých viet:

„Ak poznáte nadáciu, ktorá pomáha tým, ktorým by ste aj vy chceli pomôcť, zavolajte im. Ozvite sa im. Nečakajte, kým vás niekto osloví. Určite sa im vaša pomoc zíde, nikdy jej totiž nie je dosť.“ (Kiska, Cesta Manažéra z pekla)

8. Dĺžka textu

O tom, či sú na našom blogu čítanejšie krátke alebo dlhé texty, urobil Marek analýzu v tomto článku. Avšak dĺžka textu nie je striktne daná, pre každú oblasť to môže byť skutočne individuálne. Ja sa držím toho, že pokiaľ je o čom k téme písať, tak prečo nenapísať aj trojstranový článok. No pokiaľ sú to iba písmenká do počtu, tak to nestojí za to.

9.  Obrázky s citom

Keď si predstavím seba, ako si prezerám články, vždy ma poteší viac ten, v ktorom nájdem obrázky. Keď niečo vidím, tak si to dokážem lepšie prepojiť a, čo je dôležité, aj zapamätať. To je to isté, ako keď ste sa v škole niečo lepšie naučili vtedy, keď ste zapojili viacero zmyslov – nielen sluch, ale aj zrak alebo hmat.

Ak píšete o oblečení alebo architektúre, tu je na mieste použiť aj viacej obrázkov, pokojne aj väčších. Keby ste písali o kasínach a lotériách, stačil by jeden ilustračný alebo žiadny. K obrázkom treba pristupovať individuálne.

10.  Cibrite si gramatiku

Tá naša gramatika. Učíme sa ju od základnej školy, ale predsa sa vždy vyskytne niečo, čím nás dokáže prekvapiť. Keď však chcete písať, mali by ste gramatiku ovládať. Vážnejšie gramatické chyby v textoch nepôsobia dobre a uberajú im dôveryhodnosť.

Aj keď vám gramatika nerobí problém, dajte si text vždy niekomu skontrolovať. Robia to aj copywriteri, a to z jedného jednoduchého dôvodu, že po sebe si chyby vidíme najťažšie. 🙂 Vlastné chyby sú najlepším učiteľom, ak ego odhodíte bokom a necháte si poradiť. 🙂

11. Úprava a skracovanie textu

Vytrieďte zrno od pliev. Spisovateľ Stephen King odporúča každý napísaný text, ktorý už považujeme za perfektný, skvelý a definitívny, zobrať späť do rúk (alebo si k nemu nanovo sadnúť) a skrátiť ho o 10 % – nezáleží na tom, prečo, ako a kde. To považuje za prvý krok k napísaniu dobrého textu.

12.  Formátovanie

Pre články sú to písma ako Times New Roman alebo Arial, ktoré sú najpoužívanejšie. Times New Roman je pätkové písmo, a preto sa môže ťažšie čítať. Odporúča sa využívať na nadpisy, ktoré sú väčšie. Arial je bezpätkové písmo, ktoré je úplne vhodné na použitie v tele textu. Na nadpisy, ale aj podnadpisy je ľahko čitateľným písmom Trebuchet MS. Ak sa chcete vzdelávať do hĺbky, prečítajte si tento článok alebo si stiahnite náš e-book o webdizajne.

13.  Ego pri spätnej väzbe schovajte do kúta

Vždy je dobré, ak dáte text prečítať ďalšej osobe alebo aj viacerým osobám. Keby vám aj niečo vytkli, vždy to môžete brať ako inšpiráciu do budúcna a z chýb sa poučiť. No niekedy je to naše ego priveľmi ťažké. 🙂 Zostať otvorený prípadnej kritike alebo spätnej väzbe vás môže posunúť omnoho ďalej.

http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-photography-ego-can-destroy-your-work-success-vector-shooting-office-guy-image37907057

Štruktúra článku má vyzerať takto:

Titulok – ten zaručuje, či bude mať článok návštevnosť alebo nie. O tom, ako písať unikátne titulky, sa viac dočítate v našom blogovom článku.

Perex – je vstupnou bránou alebo úvodom textu, takže by ste si na ňom mali dať záležať. Zobrazuje sa hneď pod nadpisom a je často zvýraznený boldom. Do perexu nepíšte žiadne siahodlhé údaje či fakty. Berte to tak, že je to ako reklamný pútač – buď vás na prvý pohľad ohúri, alebo okolo neho prejdete bez povšimnutia.

Telo textu – členenie je alfou a omegou, dnešní uponáhľaní čitatelia zachytia iba malý zlomok z textu. Očami preletia najmä podnadpisy.

Videá, citáty, linky, obrázky,… Niečo na ozvláštnenie, aby ste nenudili.

Na záver dajte čitateľovi tipy. Taktiež to nie je povinnosť, ale poteší, ak napíšete nejakú „čerešničku na záver“ alebo dáte čitateľovi jedinečné know-how. Určite sa vždy niečo nájde.

Moje tipy na záver:

–      Píšte bez toho, aby ste text hneď formálne upravovali. Mne to niekedy robí problém, lebo hneď chcem vidieť, ako to všetko esteticky dobre vyzerá. Lenže keď sa zakaždým zastavím pri podnadpise a z jedenástkového Arialu ho nastavujem na trinástkový Trebuchet, nejakú tú minútku mi to zaberie. 🙂 Formálnu úpravu spravte až po dopísaní posledného slova a vlastnej kontrole článku.

–      Nechajte článok na pár hodín len tak. Napíšte všetko, dajte si šálku čaju a k textu sa vráťte o tri hodiny. Až potom robte korektúry. Uvidíte, bude to o kus lepšie. Ak vás tlačí čas, využite svojho kamaráta, kolegu alebo hocikoho iného, aby vám dal feedback.