Titulok rozhoduje o tom, či si ľudia na váš článok kliknú, alebo nie. Je to prvý kontakt používateľa s vaším obsahom. Preto by ste tejto časti textu mali venovať mimoriadnu pozornosť.

Pri študovaní podkladov k písaniu článkov som sa dokonca stretla s názormi, že napísaniu titulku by ste mali obetovať polku z času, ktorý venujete napísaniu samotného článku. Zdá sa vám to veľa? Aj mne. Ak by ste sa však riadili redakčným procesom Upworthy, tak by vám to zabralo minimálne toľko času (ak nie aj viac). Podľa nich by ste totiž ku každému článku mali vytvoriť 25 titulkov. Je to drsná výzva, ktorú som však prijala. Ako to dopadlo, sa dozviete na konci článku. 😉

Poďme však späť k veci. Ako sa dá napísať titulok, na ktorý klikne každý? Odpoveď znie, nijako. Podľa infografiky, ktorú uverejnil Neil Patel na svojom blogu, si váš titulok prečíta 8 z 10 ľudí. To je celkom slušné číslo. Avšak, len 2 z 10 si naň aj reálne kliknú a prečítajú zvyšok článku.

Mať 100 % pomer videní titulku a prečítaní článku je teda dosť nereálna predstava. Ak sa však budete držať určitých zásad, pravdepodobnosť úspechu vášho titulku určite zvýšite.

Na konci roku 2014 sme zhrnuli, ako sa nám darilo na našom blogu. Okrem iného sme sledovali aj to, ktoré titulky mali najväčší úspech. Tieto poznatky som spojila s rozsiahlym výskumom firmy CoSchedule, poznatkami z ďalších zdrojov spomínaných v článku a zhrnula ich do 14 zásad.

Takto radšej nie…

Predtým, ako prejdem ku konkrétnym odporúčaniam, by som sa pozastavila pri téme „Čo pri písaní titulkov nerobiť”.

1. Jedna z najčastejších chýb je všeobecnosť titulkov. Nie sú dosť konkrétne a už vôbec nie originálne. Z titulku vám nie je jasné, o čom článok bude.

Príklad: Obama hovoril o všetkom

2. S bodom jeden úzko súvisí aj používanie klišé a konštatovanie všeobecných právd. Poznáte tie titulky typu „Opäť je tu Nový rok.” Čo vám to povie? Hmmm…asi nič nové.

Príklad: Hurá, je tu jar!

3. Vyhýbajte sa používaniu odborných slov a úradných názvov, ktorým nikto nebude rozumieť.

4. Často (najmä v bulvári) sa stretneme s titulkami, ktoré absolútne nekorešpondujú s obsahom článku. V prípade, že chcete byť vnímaný ako seriózna firma, sa takýmto praktikám vyhnite.

Príklad: V článku s názvom Po čom túžia obe pohlavia by som očakávala kadečo, ale plastické operácie to nie sú.

5. Prídavné mená dokážu dodať titulku emóciu a ozvláštniť ho. Netreba to však s nimi preháňať. Príliš veľa prídavných mien pokope robí titulok neprehľadný. Alebo to môže pôsobiť smiešne, ako v prípade titulku na TVnoviny.sk.

Príklad: Strašné! Hrozné! Príšerné! Na Spiši výbuch devastačne zranil dve deti

6. V titulku by sa určite nemali objavovať vulgarizmy a opatrne treba narábať aj so slovom smrť (je to veľmi háklivá téma a treba byť opatrný, aby titulok nevyznel zle).

Takto vyzerá dobrý titulok

7. Z vyhodnotenia našich blogových príspevkov v roku 2014 jednoznačne vyšlo, že čím kratší titulok, tým lepšie. Články s titulkom do 50 znakov si zobrazí 4x viac návštevníkov a zdieľa ich 3x viac návštevníkov ako titulky, ktoré majú viac ako 50 znakov.

8. Naše výsledky potvrdzuje aj prieskum KISSmetrics. Ten ukázal, že pri čítaní titulov sa ľudia správajú podobne, ako pri čítaní celých textov. Obsah len „prebehnú očami” a zastavia iba vtedy, ak ich niečo skutočne zaujme.

V dôsledku toho si pri čítaní titulkov väčšina ľudí všimne len prvé a posledné tri slová. Z toho logicky vyplýva, že najideálnejší je titulok dlhý 6 slov. To sa, prirodzene, nedá dosiahnuť vždy. Ak je váš titulok dlhší, dajte si záležať na tom, aby boli najdôležitejšie slová na začiatku a na konci.

9. Dĺžka titulku je dôležitá, čo by však malo byť prvoradé, je jeho obsah. Každé jedno slovo v titulku musí mať svoj význam. Inak povedané, vyškrtnite z titulkov zbytočnú „vatu”.

Príklad: Pôvodný titulok článku znel „3 kroky k tomu, ako nastaviť efektívnu content marketingovú stratégiu”. Finálna verzia: „3 kroky k nastaveniu efektívnej content stratégie“.

10. Určite ste už počuli radu, aby ste v každom článku používali čísla, pretože to zvyšuje mieru prekliku. Funguje to aj v praxi? Áno a zlepšenie je naozaj výrazné. Podľa výsledkov na našom blogu si články s číslom v titulku zobrazilo 2x viac návštevníkov a počet zdieľaní bol vyšší o 30 %.

11. Snažte sa v čitateľoch vzbudiť zvedavosť. Dosiahnete to napríklad tým, že upozorníte na konkrétny bod v článku.

Príklad: 10 rád, ako byť výkonný pri práci. Číslo 8 musíte skúsiť!

12. Dobrý titulok môže mať aj formu otázky. Tú však treba formulovať tak, aby na ňu nebolo možné odpovedať „NIE”.

Príklad: Pôvodný titulok znel „Je váš web nepoužiteľný ?”. Mnoho ľudí proste odpovie, že nie. Preto v otázke použijeme radšej „ako”, „prečo”, prípadne „čo”. Titulok sme teda prerobili na „Váš web je nepoužiteľný. Čo s tým?”

13. Na oživenie titulku tiež môžete použiť citáciu odborníka. Hodí sa napríklad pri publikovaní rozhovoru. Pokiaľ ale citujeme, mali by sme to dať do úvodzoviek. Veľakrát sa dnes stretáme s tým, že tam úvodzovky nie sú. A častým javom v titulkoch je aj parafrázovanie.

Príklad: Titulok z Pravdy: Futurológ: Systém sa preklopí na budúci rok

Aké slová používať?

14. Dobrý nadpis by mal obsahovať sloveso. Práve to mu dodá emóciu, akciu.

Príklad: Pôvodný titulok k článku znel „25 krokov k vernosti zákazníkov”. Bol síce kratší ako finálny titulok obsahujúci sloveso, tento však znie akčnejšie „Týchto 25 rád ovládajú e-shopy s najvernejšími zákazníkmi“. 🙂

15. Používajte v titulkoch zámená „ty”, „tvoje”, prípadne „vy”, „vaše” namiesto „ja”, „moje”, resp. „my”, „naše”.

16. Sú určité slová, ktoré v ľuďoch vyvolávajú záujem a emócie. Ide predovšetkým o prídavné mená. Z mnohých spomeniem:

  • unikátny,
  • jedinečný,
  • aktuálny,
  • najnovší,
  • neuveriteľný,
  • overený.

17. Sedíte zúfalo za počítačom a neviete, ako začať? Na záver tu mám pre vás pár formuliek, ktoré vám môžu v tomto trápení pomôcť:

  • Tajomstvo…odhalené
  • Naučte sa, ako…
  • Každý by mal vedieť…
  • Každý by mal poznať…
  • X vecí, ktoré som sa naučil/a…
  • Ako (niečo urobiť) v x jednoduchých krokoch
  • X tipov pre….
  • X krokov k….
  • Týchto x rád vám pomôže…

Challenge accepted

Ako som spomínala na začiatku článku, rozhodla som sa skúsiť postup Upworthy a napísala som k tomuto článku 25 titulkov. Ktorý sa vám pozdáva najviac?

  1. Ako písať titulky: 17 rád k dosiahnutiu vyššej miere prekliku
  2. Tajomstvo úspešných titulkov odhalené
  3. Naučte sa písať úspešné titulky
  4. Naučte sa tvoriť titulky, na ktoré ľudia klikajú
  5. Každý by mal poznať týchto 17 zásad, ako písať titulky
  6. 17 unikátnych tipov na vytvorenie úspešného titulku. Číslo 9 musí spĺňať každý!
  7. 17 overených rád pre tvorbu jedinečných titulkov
  8. Ako písať titulky: 17 overených tipov
  9. Ako napísať 25 titulkov ku každému článku?
  10. Naučte sa písať titulky, na ktoré ľudia klikajú
  11. Myslíte, že napísať 25 titulkov k jednému článku, je nemožné? Nie s týmito tipmi
  12. Píšte titulky ako profesionál
  13. Týchto 17 rád navždy zmení vaše titulky
  14. Na titulku záleží. Ako ho napísať správne?
  15. Dobrý článok pokazí zlý titulok. Vyvarujte sa tomu
  16. V čom spočíva tajomstvo dobrého titulku?
  17. Naučte sa písať titulky lepšie, ako ostatní
  18. Ako vymyslieť pútavý titulok
  19. Dobré alebo zlé titulky…aké píšete vy?
  20. Ideálny titulok je dlhý 6 slov. Prečítajte si aj ďalšie tipy
  21. Úspešné titulky majú do 50 znakov. Aké ďalšie zásady by ste mali dodržiavať?
  22. Už ste vymysleli jedinečný titulok k článku?
  23. Zariaďte, aby boli vaše titulky originálne
  24. Originálne titulky – vieme, ako na to
  25. Overené spôsoby, ako napísať dobrý titulok

A čo vy? Prijmete túto výzvu? 🙂