Banner, microsite, onepage web, ale aj newsletter si ho zaslúžia. Aký by (ne)mal byť, sa pokúsime rozobrať v článku, ktorý práve čítaš. Prechádzajúce, ale aj nasledujúce znaky sú o téme call-to-action tlačidiel. O mieste, kde sa v online svete láme chlieb. Je to akýsi pomyselný bod, kde sa z návštevníka webu stáva zákazník.

Čo vlastne ten call-to-action prvok je?

Ak je vám to jasné, skočte na ďalší odsek, ak nie, pokračujte v čítaní. Či máte e-shop, jednoduchý web, kde sa majú ľudia registrovať, alebo len blog, na ktorom publikujete fotky, videá, pesničky, áno, aj na vašom webe by sa malo nachádzať množstvo call-to-action tlačidiel. Podobne to platí aj na prezentačných weboch firiem, kde je zväčša želaná akcia vyplnenie kontaktného formulára. Tlačidlo, ktoré by malo vyvolávať akciu, teda má miesto na webe každého zamerania.

1. Kúp, vyber, objednaj a hlavne napíš správny call to action text!

Uprac si izbu, vynes smeti, umy auto, urob toto, urob tamto. Ľuďom už stačí direktívnych nariadení z bežného života, aby ich ešte tieto príkazy naháňali aj v online svete. V prvom rade upustiť od výkričníkov, tie už našťastie vidno pomenej. Česť výnimkám, keď sa hodia.

Ďalším dôležitým bodom je voľba slovesa. Áno, je pekné a nanajvýš funkčné, ak text v tlačidle na webe obsahuje výzvu k akcii. Rezervuj, vstúp, pozri, navštív, okukaj, skopíruj majú prednosť pred nudnými rezervácia, prehliadka či nákup.

2. Spojením červenej a cviklamenovej vznikne najlepší call-2-action button na svete… alebo o farbách tlačidiel

Tlačidlo, na ktoré chcete, aby browsujúci používateľ reagoval, musí byť nielen v textovom, ale i farebnom kontraste. Pravidlo odtiaľ-potiaľ platí aj tu. Existujú rôzne štúdie, ja si však nedovolím tvrdiť, že tam a tam je najlepší červený button a tam zas ľudia budú šalieť z čierneho a CTR (click-through rate) bude vyšší ako 100 %. Jediné, čo viem, je poukázať na fungujúce príklady z praxe. Ideálne čerpať od tých, ktorí predajú viac než jednu objednávku za dva dni, obrazne povedané.

 

Zdroj: moz.com

 

fajn2

Zdroj: adweek.com

 

Zdroj: tesco.sk

 

fajn4

Zdroj: freshlabels.cz

 

3. Ešte o jeden pixel doprava by som to… alebo správne umiestnenie

Čo robí plánovaný call-to-action button? Má vyjadriť postoj čitateľa k článku, má ho viesť na iný web alebo sa má počas článku odkliknúť inam a vrátiť sa späť? Torzo otázok, ktoré by si každý tvorca wireframe-ov (tie „obdĺžniky, podľa ktorých sa navrhuje web“) mal položiť predtým, než odovzdá za seba hotovú prácu. Potom by už nemala byť veda, kam ktorý prvok umiestniť. Stačilo teda už tlačidiel na zdieľanie v hlavičke článku.

4. To najlepšie na koniec – A/B testing

Rád, taktík, tipov a trikov existuje obrovské množstvo. Niektoré sú na úrovni „jedna blogerka povedala…“, no mnohé sú pádne. Až prax však ukáže, kde sa nakoniec pravda nachádza. Na výsledky však nemusíme čakať mesiace ani roky, jednoduchou pomôckou je A/B testing. Ide o nastavenie viacerých verzií jednej stránky pomocou Javascriptu a následne sledovanie, ktorá verzia „podáva najlepší výkon”. Detailne o A/B testingu, aj o tom, ako pomohol Obamovi vyhrať voľby, sa dozviete v článku od kolegu Mareka Šulika.