Jeden billboard ešte marketing nerobí. Preto si značky hľadajú jednotnú komunikačnú líniu, ktorú využívajú na propagáciu a odlíšenie sa od konkurencie. Vybrala som firmy, ktoré túto podmienku z môjho pohľadu dokonale spĺňajú.

Keďže som žena, môj skromný rebríček je väčšinou zostavený z módnych značiek. Vopred sa ospravedlňujem chlapom, ktorí si klikli na tento článok a chceli sa dočítať o marketingu svojej obľúbenej značky náradia. Vybrala som firmy, s ktorými prichádzam do kontaktu takmer denne, majú parádne vychytávky na webe, sociálnych sieťach, ale aj v mailovej komunikácii.

Lull

Jediná slovenská značka v rebríčku, a preto si zaslúži čestné miesto. O tom, ako vznikla firma Lull si prečítate na webe v krátkom Príbehu o mäkučkom župíku. Príbehový štýl je ich charakteristickým znamením. Ich cieľovka je mladá, uvoľnená a, áno, tvoria ju dámy. V textoch pri kategóriách vyzdvihujú benefity, ale dávajú aj menšie tipy na to, kde všade ich produkty dámy využijú. V Lull začali s výrobou županov, alebo župíkov, a postupne sa snažia dostať dámy v ich oblečení aj do ulíc.

Prečo sa mi páči komunikácia Lull?

Je prispôsobená cieľovej skupine. Storytelling dokáže vyvolať emóciu, zaujať a udržať návštevníka na webe. Perfektne ho dopĺňa aj vizuálny štýl. Profesionálne fotky, pekné dievčatá a príťažlivá prezentácia produktov. Moodové fotky sú vždy hravé a perfektne sa dajú využiť na sociálnych sieťach.

Zo sociálnych sietí využívajú zatiaľ iba Facebook. Vystupujú autenticky a na nič sa nehrajú. Keď im nejaká dáma napíše, že ich zbožňuje, ale sú drahí, jednoducho sa nevyhovárajú a vysvetlia, prečo to tak je. Pekne pracujú so zákazníčkami a využívajú ich fotky, ktoré im posielajú. A práve ony začali samé seba volať Lullinky. Takto vzniklo milé pomenovanie dám, ktoré hrdo nosia ich produkty. Majú založený aj Instagram účet, ktorý sa momentálne nepoužíva.

Zdroj: Lull

Možno niektorí budete namietať, že Lull do tohto rebríčka nepatrí. Z môjho pohľadu ide o sympatickú mladú značku zo Slovenska. Všetky komunikačné aktivity si spravujú sami. Sú transparentní, používajú kvalitné látky, skôr, ako začnú s predajom, každý nový kúsok odskúšajú. Ak nie sú spokojní s látkou alebo strihom, nikdy ho nezaradia do kolekcie. Samozrejme, aj v ich komunikácii nájdeme drobnosti, ktoré by sa dali vylepšiť.

Zoot

Skôr ako sa presuniem do ďalekého zahraničia, zastavím sa u našich českých susedov. Nebojím sa povedať, že Zoot patrí u nás medzi najznámejší online obchod s módou. Medzi cieľovkou nájdeme dámy aj pánov. Pochopiteľne, ich ťažisko tvorí e-shop. Web je pekným miestom, kde strávite aj niekoľko minút, no dobre, hodín týždenne, okej, niekedy aj denne. Okrem toho sú aktívni na sociálnych sieťach a vymýšľajú aj offline eventy.

Prečo sa mi páči komunikácia Zoot?

Celková prezentácia produktov nefunguje iba tradičnou formou, kde prídem na e-shop, zvolím si pohlavie, kategóriu a už vyberám. Novinky, ale aj stálice, rozdeľujú do kolekcií. Od aktuálnych situácií, ako sú festivaly v lete, Vianoce v zime, ale aj Pokemon GO mánia. Okrem toho vyberajú oblečenie podľa miest, ktoré sú dokonalé na krátke výlety. Tieto kolekcie a špeciálne akcie bývajú časovo obmedzené. Pracujú s časom, ktorý podvedome zákazníčke hovorí, že ak si chce túto blúzku kúpiť za 50 % zľavu, musí to urobiť teraz, pretože o 2 dni už taká lacná nebude.

1594215

Zdroj: Zoot

Ich najväčším charakteristickým znakom je radosť. Urobiť si radosť, vyskúšať si tovar na Výdajni radosti a Radosť tvorí aj osobitnú kategóriu na webe. Prepája všetky komunikačné kanály, pekne sa dá s touto slovnou hračkou pracovať a hlavne charakterizovať sa.

S emóciou a zážitkovou formou sa stretávame aj na sociálnych sieťach. Hashtag #precotoneskusit patrí už medzi stálice. Pod týmto hashtagom predstavujú tipy na bláznivé nápady, ako ísť s kožou na trh alebo len tak sa váľať. Nedávnou aktivitou bola 30-dňová prečo to neskúsiť výzva. Každý deň na Instagram pribudol hashtag s výzvou. Napríklad: Športujte, vydajte sa do neznáma alebo doprajte si deň offline. Pravidelne predstavujú Zoot trendy, členov tímu cez aktivitu Tvoríme Zoot. Každý člen tímu zostaví svoju vlastnú kolekciu obľúbených Zoot kúskov.

Všetky kolekcie, novinky a tipy vám radi pošlú na vašu mailovú adresu. Ich frekvencia je vysoká. Každý deň mi od nich pípne nová správa. Na môj vkus to miestami hraničí s miernym spamovaním. Ale všetci sme iní.

Zoot content je rôznorodý. Okrem koláže outfitov podľa letných drinkov, GIFiek, vyrábajú aj videá. Veľa materiálov pochádza zo zákulisia, z ich vlastného časopisu, ale aj z oficiálnych materiálov značiek, ktoré ponúkajú. Avšak najväčšiu silu zohráva už spomínaný obsah tvorený priamo u nich.

Duolingo

Duolingo bol startup, ktorý si neskôr našiel milióny priaznivcov. A ja som medzi nimi. Aplikácia je perfektná na učenie sa cudzích jazykov. Je jednoduchá a chytľavá. Hlavným prvkom je gamifikácia. Vďaka nej sa učenie doslova premení na zábavu. Celým kurzom vás sprevádza sympatická ilustrovaná sovička.

Prečo sa mi páči komunikácia Duolingo?

Kvôli osobnému trénerovi – sovičke. Gamifikácii je prispôsobená nielen funkcionalita, ale aj celková komunikácia. Ilustrovaný web a príjemné copy. Zelená sova sa doslova stane trénerom. Je oblečená v cvičebnom úbore, teší sa z pokroku a je smutná, keď sa na ňu zabudne.

Maily z Duolingo patria do tej kategórie, ktorým sa vždy poteším. Ich periodicita nie je vysoká. Jediný pravidelný mail je Daily reminder, ktorý pripomína prebiehajúci výučbový kurz. Ale je pravda, že ich správy ma vedia chytiť aj za srdce. Keď mi príde mail s predmetom We miss you! a v ňom uplakaná sovička, moje srdce to nezvládne a bežím si vyklikať ďalšiu lekciu.

Untitled-2

Copy na webe a sociálnych sieťach prispôsobujú tomuto hravému konceptu. Nepoužívajú zbytočne škrobené slová. Slovné hračky a zrozumiteľné výrazy sú presne to, čo zapadá do ich celkového konceptu.

V príspevkoch na Facebooku používajú príbehové referencie používateľov. Dočítate sa tu napríklad o študentovi, ktorý prišiel do zahraničia a nepoznal jazyk. Jeho noví spolužiaci mu ukázali Duolingo a o chvíľu už s nimi viedol jednoduché rozhovory. Status, ktorým oslavovali Duoversary, reprezentuje spomínané slovné hračky. Ak ste sa niekedy učili jazyk cez Duolingo, viete, že v lekciách sa zobrazujú vety, ktoré nedávajú zmysel. Tím sem-tam zozbiera takéto nezmysly, pridá k nim jednoduchú ilustráciu a vtipný status je na svete.  

Airbnb

Príbeh Airbnb je asi všetkým známy. Dvaja spolužiaci nemali veľa peňazí. A tak, keď sa jedného dňa konala v ich meste konferencia, rozhodli sa ponúknuť svoje nafukovacie matrace účastníkom, ktorým sa už ubytovanie v preplnených hoteloch neušlo. Čo by to bolo za ubytovanie bez extra služieb. Okrem nocľahu dostali ich hostia aj raňajky. Dnes už stovky majiteľov prichýlia do svojho domova vášnivých cestovateľov.

Prečo sa mi páči komunikácia Airbnb?

Ak patríte medzi vášnivých cestovateľov ako ja, chcete si počas spoznávania nových krajín aj trošku oddýchnuť. Cez Airbnb si môžete prenajať vlastný byt alebo domček, ktoré často vychádzajú lacnejšie ako hotely. Svoju propagáciu mohli poňať tradičným spôsobom, namiesto toho sa ale chalani rozhodli rozpovedať príbeh. Ako ste si mohli všimnúť, som emocionálna žena a storytelling ma skutočne dokáže chytiť za srdce.

Chalani nepromujú ubytovanie ako hotely. Pozerajú sa ne ako na miesto, kde môžete žiť, bývať a písať svoj vlastný príbeh. S nimi sa budete cítiť všade ako doma.

Príbehovej línii sú už nejaký čas verní, a tak sa rozhodli posunúť ju na ďalšiu úroveň. Extra aktivitou je Make Airbnb Yours. Možnosť vytvoriť si vlastný vzhľad symbolu (loga) a porozprávať svoj príbeh. Pomocou microsite si používateľ vytvorí symbol Airbnb, ktorý ho charakterizuje a pridá si ho k svojmu profilu. Takýchto symbolov je možné vytvoriť až niekoľko. Môžu sa viazať na ubytovanie, komunitu alebo mesto. A, samozrejme, za každým symbolom sa skrýva jedinečný príbeh.

Untitled-2

Zdroj: Airbnb

Objavovanie sveta a nového domova sa prenáša aj do mailovej komunikácie. Okrem tradičných mailov, kde predstavujú TOP ubytovania za posledný mesiac, sa objavia v schránke aj maily s predmetom Comfy couches and kitchens for cooking.

Na sociálnych sieťach pracujú najviac s fotkami používateľov. Na Instagrame zdieľajú ich príbehy z ciest, využívajú aktivitu so symbolmi a predstavujú aj netradičné formy ubytovania. Na Facebooku nájdeme okrem klasických fotografií aj 360-stupňové fotky. Cez jednoduchú panorámu promujú zaujímavé domy a miesta. Najkrajšia je ich komunikácia so samotnými používateľmi. Na každú otázku a komentár reagujú a snažia sa pomôcť najviac, ako len vedia.

To bol môj výber značiek, ktoré sa mi páčia z komunikačného a marketingového hľadiska. Určite som na nejaké zabudla, a preto budem rada, keď sa podelíte o značky, ktorých komunikácia a celková identita sa najviac páči vám. 🙂