Webový formulár je často jedna z najdôležitejších častí webu. Netrápte vašich návštevníkov zlými formulármi, ktorých vyplnenie im zaberie viac času ako je zdravé. Skúste týchto 8 tipov na zlepšenie.

Určite sa stalo aj vám, že ste si chceli kúpiť niečo v e-shope a po niekoľkých minútach nervov a zbytočnej snahy ste to vzdali. Vyplníte celý formulár, kliknete na odoslať a čakáte na potvrdenie objednávky. Namiesto toho zistíte, že ste niečo vyplnili zle, celý formulár sa vymazal a vy ho musíte vyplniť znovu. Alebo sa vám na piatykrát nepodarilo vyplniť captchu a vy chcete vyhodiť klávesnicu z okna.

ron-swanson

Vložili ste nesprávny text. Skúste to znova.

Webový formulár je často jedna z najdôležitejších častí webu. Či už ako súčasť nákupného procesu, registrácie nového zákazníka alebo prejavenie záujmu o služby firmy.

Vyplnením formulára častokrát získavate to najdôležitejšie – konverziu. Prečo teda trápiť potenciálnych zákazníkov zlými formulármi, ktoré im zaberú oveľa viac času, ako by mali?

Skúste týchto mojich 8 tipov, ktoré vám pomôžu zlepšiť formuláre na vašom webe.

1. Zobrazujte progres pri vypĺňaní formulára

Nie je nič horšie, ako keď pár minút prácne vypĺňate formulár, odošlete ho, on sa celý vymaže a musíte ho kvôli jednej chybe vypĺňať znovu. Vždy by ste mali návštevníkov informovať o tom, či políčko vyplnili správne. Ak urobia chybu, tak by o nej mali byť hneď informovaní. Vypĺňanie im tak zaberie podstatne menej času.

progres-formulara

2. Rozdeľte formulár na viac častí, ak je príliš dlhý

Niektoré formuláre, napríklad pri registrácii alebo nákupe, majú veľa položiek a už na prvý pohľad môžu návštevníka odradiť od vypĺňania. Skúste položky od seba vizuálne oddeliť do logických častí a zjednodušte tak návštevníkom orientáciu vo formulári.

rozdelenie-formulara

Alebo skúste formulár rozdeliť na viacero podstránok. Nezabudnite ale návštevníka informovať o progrese vo vypĺňaní, aby nemal pocit, že je formulár nekonečný.

rozdelenie-na-kroky

3. Dávajte k položkám popisky

Ak vyžadujete od zákazníka, aby vyplnil údaj v špecifickom formáte, tak ho na to upozornite. Často sa to týka hlavne dátumov alebo napríklad telefónnych čísel, kedy nie je na prvý pohľad jasné, či máte číslo zadávať aj s predvoľbou +421, bez nej alebo je to úplne jedno.

popisky-formulara

4. Použite vo formulári správne zarovnanie

Nesprávne zarovnanie sťažuje čitateľnosť formulára a človek potom musí očami skákať z jednej časti stránky na druhú. V prípade väčšieho počtu políčok je to náročné a začne sa vám text zlievať dohromady a vy neviete, kam čo píšete.

zarovnanie-formulara

5. Zbavte sa zbytočných popisiek

Ak máte vo formulári 10 položiek, z ktorých je 9 povinných, tak dáva väčší zmysel upriamiť pozornosť práve na tú jednu, ktorá nie je povinná. Návštevník tak nie je rozptyľovaný červenou hviezdičkou pri takmer každej položke.

nepovinne-udaje

6. Pomôžte používateľovi s vypĺňaním

Ak chcete od návštevníka informáciu, ktorá sa často opakuje, a viete ju predvídať, tak mu trochu pomôžte. Či už je to mesto, PSČ, krajina, typ kreditnej karty alebo čokoľvek iné.

napoveda-mesto

platobna-karta

Každá karta má špecifický kód, podľa ktorého viete, či je to VISA, Master Card alebo iný druh.

7. Nepoužívajte zbytočne captchu

Tiež ste zažili ten pocit, keď ste mali po úspešnom vyplnení captche pocit, ako keby ste vylúštili logickú hádanku? Nie každý návštevník má náladu na hry, a preto by ste im nemali komplikovať život. Dnes už nie je nutné opisovať nečitateľný text z obrázka. K dispozícii sú elegentné riešenia, pri ktorých stačí jedenkrát kliknúť.

recaptcha

Vypĺňanie captche už nemusí byť zážitok na minútu.

8. Nežiadajte informácie navyše

Netýrajte svojich budúcich zákazníkov a ak je dodacia adresa rovnaká ako fakturačná, tak od nich nechcite, aby ju vypĺňali znovu.

adresa-dodania

Podobný prípad je aj kontrola veku pri vstupe na niektoré weby, ktoré nie sú určené neplnoletým. Ak potrebujete vedieť ich vek, tak si nepýtajte aj deň a mesiac, ak to nie je potrebné.

zbytocne-informacie

Tipov, ako zlepšiť formuláre, je, samozrejme, viac, ako som spomenul v mojom článku. Ak vám nejaké ďalšie napadnú, tak ich napíšte do komentárov.