Pokúsil som sa vytvoriť ideálnu produktovú stránku v e-shope. Takú, ktorá je maximálne použiteľná a v ktorej by sa dobre nakupovalo aj mne. V tomto článku sa dozviete, čo by na nej určite nemalo chýbať.

Aktualizácia (29.09.2015): Ďakujem všetkým komentujúcim za cenný feedback. Produktovú stránku som upravil podľa vašich odporúčaní.

Pred dvomi  týždňami som na blogu písal o použiteľnosti webových formulárov, v tomto článku sa zameriam na to, ako zlepšiť produktovú stránku v e-shope.

Produktová stránka je jedným z najdôležitejších miest vo vašom e-shope. Častokrát je to prvá vec, ktorú človek po príchode do vášho e-shopu vidí. Žiaľ, často je to aj tá posledná, ktorú uvidí. Dôvodov môže byť viac.

Keď som tieto dôvody spisoval dohromady, tak mi napadlo, že by som pre potreby tohto článku vytvoril návrh ideálnej produktovej stránky. Takej, ktorá podľa mňa spĺňa všetky základné pravidlá použiteľnosti, a takej, v ktorej by sa dobre nakupovalo aj mne. Tu je výsledok.

produktova-stranka-v2

Pôvodnú verziu stránky pred aktualizáciou si môžete pozrieť tu.

Tí pozornejší z vás si už možno všimli, že mám rád pivo. Pri navrhovaní som teda zvolil pivnú tematiku. Ak si chcete vytvoriť podobný návrh, tak odporúčam nástroj UXPin, ktorý si na 7 dní môžete bezplatne vyskúšať.

Aké informácie a prvky by teda na žiadnej produktovej stránke nemali chýbať?

Rozloženie prvkov

Ľudia nemajú radi zmeny a po príchode na web očakávajú, že väčšina prvkov bude presne tam, kde sú na ne zvyknutí z iných stránok.

Pri rozložení prvkov netreba experimentovať a je lepšie vsadiť na to, čo funguje aj ostatným. To znamená, že košík ľudia hľadajú vpravo hore, kde by sa malo nachádzať aj vyhľadávanie. Kontaktné údaje sa väčšinou nachádzajú v hlavičke e-shopu v priestore medzi logom a vyhľadávaním. Ďalší odkaz na kontakty by sa mal nachádzať v pätičke.

Informácie o profile alebo objednávkach je dobré dať tam, kde sme na ne zvyknutí – teda vpravo hore, prípadne tiež do pätičky.

rozlozenie-prvkov

Košík, vyhľadávanie a odkaz na profil očakávame vpravo hore

Rovnako je to aj s informáciami o samotnom produkte. Veľká väčšina úspešných e-shopov funguje na modeli „obrázok produktu vľavo a informácie o produkte vpravo”. Vymenením týchto elementov by ste sa možno odlíšili od konkurencie, ale váš potenciálny zákazník by mohol byť zmätený.

 

Navigácia

Po príchode do e-shopu nestačí zobraziť len jeden konkrétny produkt, dôležitá je aj navigácia, ktorá nám otvára cestu k ďalším produktom. Návštevník môže napríklad naraziť na produkt, ktorý už nie je v ponuke a bola by škoda stratiť ho len kvôli tomu, že nevie, kam kliknúť ďalej. Je dobré dať mu možnosť nakúpiť si príslušenstvo, prípadne iné produkty.

Navigáciu by mali tvoriť tieto prvky:

  • horizontálne alebo vertikálne menu – vďaka nemu sa dostaneme k ďalším častiam e-shopu,
  • omrvinková navigácia – vďaka nej sa môžeme posúvať o úrovne vyššie,
  • podobné produkty alebo príslušenstvo k produktom – zvýšime šancu na ďalší predaj,
  • prekliky z parametrov na ďalšie produkty – ak napríklad v popise produktu klikneme na „12°”, tak sa nám otvorí filter produktov so všetkými dvanásťstupňovými pivami.

navigacia

Dobrá navigácia privedie návštevníka k ďalším produktom

 

Informácie o dostupnosti tovaru a doprave

Ak k produktu napíšete, že je skladom, tak napíšte počet dní, kedy môžete tovar doručiť. Ak je produkt na objednávku, tak je potrebné uviesť aspoň približný čas dodania, pretože v praxi to môže byť čokoľvek od pár dní do niekoľkých týždňov.

Rovnako by sa pri produkte mala nachádzať aj informácia o tom, koľko bude stáť doprava. Často sa stáva, že to zistíte až pri vypĺňaní nákupného formulára. Ak sa vaša predstava o sume značne odlišuje od reality, tak vás to akurát nahnevá a odídete inam.

dostupnost

Informujte o dostupnosti tovaru a poštovnom

Ak máte vo svojom e-shope aj možnosť osobného odberu, tak informujte návštevníka o miestach odberu už na produktovej stránke. Veľakrát sa mi stalo, že som hľadal vyslovene e-shop s osobným odberom a pri výbere dopravy som zistil, že tovar si môžem vyzdvihnúť v Šajdíkových Humenciach.

 

Informácie o produkte

Stáva sa, že prevádzkovatelia e-shopov bez úpravy preberajú popis od dodávateľov. Takýto popis potom putuje po celom internete a vy sa s ním stretávate v každom druhom e-shope. Samozrejme, nie vždy je v ľudských silách napísať originálny popis k tisíckam produktov.

Môžete ale využiť vašich zákazníkov, aby unikátny text vytvorili za vás. Dajte im možnosť pridávať recenzie produktov, odkazy na externé recenzie (ocenia to najmä blogeri, ktorí hľadajú publikum pre svoje články) alebo spýtať sa otázku, ak niečomu nerozumejú.

03-info-o-produkte

Nechajte ľudí pridávať unikátne informácie o produktoch

Rovnaký postup môžete zvoliť aj pri fotkách. Ak nemáte čas fotiť každý produkt zvlášť, tak motivujte zákazníkov, aby sa fotili s vašimi produktmi a fotky vám poslali. Niekedy môže stačiť malá zľava z ďalšieho nákupu.

 

Výrazné call-to-action prvky

Cena produktu, jeho dostupnosť a spôsob dopravy. To je väčšinou to najdôležitejšie pre niekoho, kto je rozhodnutý u vás nakúpiť. Tieto prvky by preto mali byť čo najviditeľnejšie a mali by byť doplnené výrazným tlačidlom na nákup produktu.

cta
Cena a tlačidlo na vloženie do košíka musia byť dostatočne výrazné

 

Nemusíte vždy len predať

Ak sa vám nepodarí predať produkt na prvýkrát, tak sa skúste zamerať aj na iné konverzie. Môže to byť napríklad vloženie produktu do wishlistu, kde si ho odložíte na neskôr a môžete sa k nemu vrátiť pri ďalšej návšteve.

Alebo môžete skúsiť od návštevníka získať emailovú adresu a osloviť ho neskôr (ideálne personalizovaným) emailom. Ľudia sú citliví na spam a nechcú byť otravovaní. Preto im skúste dať prísľub konkrétneho benefitu, ktorý dostanú, ak sa prihlásia.

05-newsletter

Prisľúbte im benefit a získajte od nich kontakt

 

Dôveryhodnosť e-shopu

Nikto nechce platiť za produkt e-shopu, ktorý už na prvý pohľad vyzerá nedôveryhodne. Celkový dojem pomáhajú zlepšovať prvky, ako telefónne číslo, kontaktné údaje, odkazy na aktívne sociálne siete, hodnotenia zákazníkov a rôzne certifikáty.

Čo sa týka certifikátov, tak môžete využiť napríklad tie z porovnávačov Heureka.sk alebo Pricemania.sk. Ak je na nich 95 % zákazníkov spokojných s vašimi službami, tak sa s tým na produktovej stránke pochváľte. Ľudia takýmto hodnoteniam dôverujú, pretože majú istotu, že to sú reálne skúsenosti od osôb ako sú oni.

06-doveryhodnost

Zvýšte dôveryhodnoť certifikátmi

Ako by podľa vás mala vyzerať ideálna produktová stránka? Čo vám chýba na tej mojej? Napíšte mi svoje postrehy do komentárov.