Jeden z dôvodov, prečo si firmy stále zakladajú profily na sociálnych sieťach, je už rokmi rovnaký. Ide o relatívne lacný a jednoduchý prostriedok na budovanie povedomia o značke, produktoch či službách, ale slúži aj na rýchlu a efektívnu komunikáciu s existujúcimi a potenciálnymi zákazníkmi. Pravidelnou a zaujímavou komunikáciou firmy zasiahnu veľké množstvo online populácie a je vysoká šanca, že niektorí fanúšikovia sa stanú až promotérmi danej značky.
Pôvodne som článok o tom, ako dokážu sociálne siete pomôcť pri budovaní povedomia o značke, napísala v roku 2015. Odvtedy prešli sociálne siete premenou, mnohé z nich medzi nás prišli a iné zas odišli do zabudnutia. Vystriedali sa aj nové generácie používateľov, ale, našťastie, niektoré trendy tu zostali aj naďalej. Preto som sa rozhodla tento starší článok oprášiť a doplniť ho o nové zaujímavosti. 

Vyberte si sociálnu sieť vhodnú pre vás

Skôr ako sa pustíte do tvorby obsahu, skúste sa zamyslieť, kde by mala byť vaša značka prítomná. Predávate módu pre cool tínedžerov? Potom rozmýšľajte skôr nad TikTokom. Máte viac B2B klientov? Určite si založte firemný profil na LinkedIne. Možností je naozaj veľa a výber závisí od oblasti vášho pôsobenia a cieľovej skupiny, ktorú sa snažíte osloviť. Poďme sa pozrieť na tie najzákladnejšie. 

Facebook

Prieskumná agentúra Go4Insight organizovala v marci 2022 reprezentatívny prieskum o využívaní sociálnych sietí na Slovensku. Dozvedeli sa, že celkovo sa na sociálnych sieťach nachádzajú najčastejšie používatelia vo veku od 15 do 79 rokov a tušíte správne, najviac obľubujú scrollovanie ženy. 
Vôbec nie je prekvapivé, že práve Facebook patrí medzi najpoužívanejšie siete. Nájdete tu až 77 % Slovákov a Sloveniek. So svojimi možnosťami postovania rôzneho obsahu od videí cez statické obrázky až po eventy a reklamné formáty, predstavuje vhodný priestor na masové oslovenie. Preto, ak rozmýšľate nad firemným profilom na sociálnych sieťach, Facebook by rozhodne medzi nimi nemal chýbať. Musím však spomenúť aj jednu z nevýhod tejto siete. Používatelia Facebooku už patria medzi staršiu generáciu, ktorá prestáva byť taká aktívna ako kedysi.  

Instagram

Instagram patrí medzi moje obľúbené sociálne siete. Nájdete tu množstvo vizuálne zaujímavého obsahu, inšpirácie a upozorňujem, že čas pri prezeraní reelsov a príspevkov letí akosi rýchlejšie. Na Instagrame sa nachádza takmer polovica našej populácie, konkrétne 42 %. Ak je vaše podnikanie fotogenické a dokážete pravidelne vytvárať trendy obsah, potom je táto sieť určená práve vám.

YouTube

Často sa zabúda na to, že aj YouTube je sociálna sieť, kde môžeme efektívne budovať povedomie o značke. Stačí vytvárať zaujímavý a hlavne plnohodnotný video obsah, ktorý je šitý na mieru cieľovej skupine. Viem, ľahšie sa to povie ako tvorí. Ale skúste sa zamyslieť, či neviete priniesť zákazníkom video návody, porozprávať novinky z danej oblasti alebo im ukázať pekné miesta, ktoré môžu navštíviť. Možnosti sú naozaj široké a možno vás presvedčí aj to, že YouTube je podľa prieskumu druhou najpoužívanejšou sociálnou sieťou na Slovensku. Nájdete tu 76 % populácie.
Ak sa neviete rozhodnúť, či na YouTube pôsobiť, zadajte do vyhľadávača niektoré z kľúčových slov, na ktoré by ste sa chceli vo výsledkoch vyhľadávania (SERP) zobraziť. Nachádzajú sa na prvých priečkach videá na YouTube? V tom prípade s tvorbou videí ďalej nečakajte.

LinkedIn

Už dávno neplatí, že LinkedIn je iba pre tých, ktorí si hľadajú prácu a naopak pre tých, ktorí hľadajú nových zamestnancov. LinkedIn pridal mnoho nových funkcií, ako rozšírené reakcie na obsah, ale nájdete tu už aj stories. Okrem toho ponúka zaujímavé typy príspevkov, napríklad slideshow a ankety. V súčasnosti ho používajú firmy na sebaprezentáciu a na budovanie employer brandingu. Jednoducho potenciálnym uchádzačom nenásilnou formou ukazujete, aké má vaša firma hodnoty, ako sa staráte o svojich zamestnancov a aké sú vaše úspechy. O LinkedIne sme napísali hneď niekoľko článkov, napr. 16 nástrojov pre lepšiu prácu s LinkedInom.

TikTok

Prehľad uzavriem štvrtou najpopulárnejšou sociálnou sieťou na Slovensku. TikTok si vďaka krátkym videám, ktoré sú jednoduché na konzumáciu a tvorbu, získal množstvo fanúšikov, hlavne medzi tínedžermi. Tí uprednostňujú túto sieť pred Facebookom. Zo slovenskej populácie tu nájdeme 18 % používateľov. 

Nepodceňujte silu analýzy

Ak ste si vybrali konkrétnu sociálnu sieť, kde chcete začať budovať povedomie o svojej značke, môžete pristúpiť k druhému kroku – analýze. Analýza konkurencie by mala byť prvou zastávkou, kde zistíte, aké sociálne siete využívajú, aký typ obsahu vytvárajú a nezabudnite sledovať ani reakcie fanúšikov. Oplatí sa čítať recenzie a komentáre, pretože sú cenným zdrojom toho, čo ľudí trápi, čo sa im páči a čo by ocenili. 
Analýzou konkurencie načerpáte inšpiráciu na vlastný obsah, ale uvidíte aj to, či firmy komunikujú iba jedným typom obsahu, napríklad článkami. Ak áno, vytvára sa tým priestor pre vás, pretože čím viac obsah obmieňate, tým lepšie. Niektoré siete ako Facebook a Instagram už dlhodobo umelo tlačia do popredia videá. A ak ich vaša konkurencia ignoruje, vy by ste sa im vyhýbať nemali. 
Analýza vám pomôže aj k jednoduchšiemu vypracovaniu komunikačnej stratégie. Na jednom mieste si určíte typ príspevkov a témy, ktorým sa chcete venovať.

Plánujte, plánujte a ešte raz plánujte

To, že som použila slovo plánovanie trikrát v podnadpise, nie je náhoda. Keď už sa rozhodnete využívať ako značka niektorú zo sociálnych sietí, musíte byť konzistentní. Nemôžete vypublikovať článok, fotku alebo video iba vtedy, keď si na to spomeniete, alebo keď je príležitosť, ktorá vám udrela priamo do očí.
Aby ste na vytváranie a zverejňovanie obsahu nezabúdali, vypracujte si plán. Môže byť týždenný alebo mesačný. Nemal by v ňom chýbať typ obsahu, či ide o video, fotku alebo článok, odkaz, ak je potrebný, krátky opis grafiky, textácia a dátum, kedy má byť príspevok vypublikovaný. 
Na uľahčenie vytvárania plánu príspevkov slúžia pravidelné rubriky. Môžete mať napríklad piatkový tip na novú knihu alebo pondelkovú inšpiráciu na štart do nového pracovného týždňa. Ak viete, že niektoré témy pribudnú do plánu počas mesiaca, nechajte si na takéto asapy voľné miesto v kalendári. 
Existuje veľké množstvo pomocníkov na plánovanie a publikáciu príspevkov. Natívne ich ponúka už aj Facebook a naplánovať dokážete aj príspevky na Instagrame. Okrem toho existujú aj väčšie riešenia ako ZoomsphereKontentino, v ktorých si príspevky navzájom schvaľujete a komentujete. Zoompshere ponúka oproti Kontentinu prehľadnú analytiku vášho profilu a konkurencie.

Značke pomáha pekná vizualita

Ako posledný bod, na ktorý netreba zabúdať, spomeniem vizuálnu stránku vašich príspevkov a profilov. Ak máte profily na viacerých sociálnych sieťach, mali by byť čo najidentickejšie. To znamená, že obsahujú rovnaké grafické prvky, fonty a formát loga. Vybudujete si tak vlastnú identitu, a keď používateľ zbadá príspevky, automaticky si ich prepojí s vašou značkou. 
Dnešná doba síce praje autenticite, ale určite nepublikujte nekvalitné a rozmazané fotografie alebo videá. Vyčleňte si na tvorbu obsahu dostatočný čas a o to viac hodín potrebujete na produkciu videí a fotografií na vizuálne siete ako Instagram. Vypracujte si vlastný štýl a používajte rovnakú úpravu fotiek. 
A už naozaj posledná rada na záver – vydržte to! Keď už začnete komunikovať, nevzdávajte sa po pár neúspešných pokusoch. Nepravidelná komunikácia je lepšia ako žiadna. Začiatky síce bývajú ťažké, ale o to väčšiu radosť vám prinesú.