Nájsť si prácu v online marketingovej agentúre je ľahké. Nie, naozaj, je to ľahké. Je to preto, lebo online marketingové agentúry vám zo svojej podstaty uľahčujú celý proces hľadania a príjímania do zamestnania. Ak chcete dôkaz, práve ho čítate.

Tento článok som pôvodne publikoval asi mesiac potom, ako som nastúpil do Visibility ako projektový manažér. v januári 2015. Odvtedy som sa posunul na pozíciu Quality managera pre SEO oddelenie a získal veľa skúseností, okrem iného aj vo vedení, rozvoji a prijímaní nových kolegov do nášho SEO tímu. S odstupom času môžem povedať, že tento článok je ešte aktuálnejší ako pred dvoma rokmi, doplnil som ho však o nové postrehy.

Neznesiteľná ľahkosť hľadania práce v online agentúre

Ako som sa ja dozvedel o svojej terajšej pracovnej pozícii vo VISIBILITY? Klikol som na platenú reklamu na mojom osobnom facebook feede. Také ľahké. Nemusel som nič robiť, dokonca ani hľadať.

Dnes viem, že ak hľadáme juniorské pozície, obraciame sa s prosbou o zverejnenie inzerátu priamo na marketingové či žurnalistické katedry vysokých škôl. Pracovníci katedier zväčša veľmi radi tieto inzeráty prepošlú študentom a tak vás dokonca môžu začať rôzne ponuky aj otravovať. Zvážte každú ponuku. Napriek tomu že prišla všetkým spolužiakom, prihlásiť sa mohlo len pár z nich, ak vôbec niekto.

Ako som však zistil, že sa vlastne chcem prihlásiť? Pozrel som si profily všetkých zamestnancov, presvedčila ma prezentácia celej spoločnosti, či už na sociálnych sieťach, hlavne na Facebooku, ale aj to, že robia niečo navyše, ako napr. videoblogy. (Ktorý blázon dnes na Slovensku robí videoblogy o online marketingu?) Nemusel som ani vážne rozmýšľať nad zmenou práce a už ma tá prefíkaná online agentúra dostala.

Ako som vedel, čo spoločnosť presne očakáva, aká je to pozícia a či na tú pozíciu mám? Všetko mi priniesli ako na tanieri na ich webe. Dokonca publikovali články o chybách, ktorým sa mám vyvarovať pri uchádzaní o prácu a o tom, aké certifikáty si môžem spraviť online zadarmo. Nemusel som si krvopotne domýšlať, čo by asi tak mohli odo mňa očakávať. Hneď som si mohol tie zručnosti zvýrazniť v životopise.

Bude sa mi v tejto firme páčiť? Zapadnem? Tieto otázky sa už dnes nemusíte sami seba pýtať, stačí si prečítať firemný blog. Akých ľudí môžem čakať, ako vyzerá život v online agentúre či konkrétne denno-denná rutina SEO projektového manažéra alebo copywritera, to všetko sa dočítate na blogu.

Nebude to také ľahké…

Na druhej strane, nájsť si prácu v online marketingovej agentúre nie je vôbec ľahké, ak toto všetko neviem premeniť na svoju príležitosť. Totiž ak to online agentúra robí poriadne, môže si vyberať…

Predpokladajme teda, že vo všeobecnosti sa hodím do sveta súkromných firiem dnešného sveta. To znamená, že nemám problém komunikovať s kolegami, nadriadenými, podriadenými, klientmi, viem písať e-maily a telefonovať. A vôbec, ovládam všetko ostatné, čo je potrebné, aby som bol prospešný v ľubovoľnej organizácií na tejto planéte.

Ako si teda nájdem tú vysnívanú prácu, kde môžem byť celý deň na Facebooku a ešte ma za to budú platiť?

1. Zistite, či patríte do sveta online marketingu

Starý pán s tabletom

Ste dostatočne „online“ aby ste zvládli technologický pretlak v online marketingovej agentúre?

V prvom rade si treba uvedomiť, či vôbec patríte do sveta online marketingových agentúr. Skúste si položiť tieto otázky:

  • Mám Facebook profil s aspoň 200 priateľmi?
  • Čítam denne novinky z hocijakej oblasti na internete?
  • Nakupujem bežne na internete?
  • Vlastním smartfón a surfujem na ňom?
  • Mám ešte aspoň jeden profil na inej sociálnej sieti?
  • Mám profil na LinkedIn-e?
  • Viem celkom solídne tvoriť, či už ide o grafiku, koncepty, slovo či hudbu?
  • Mám ducha pre biznis alebo ešte lepšie pre marketing?
  • Dospel som už k presvedčeniu, že byť celý deň na Facebooku nie je vôbec sranda?

Ak je odpoveď na aspoň sedem z týchto deviatich otázok áno, verím tomu, že by ste mohli začať uvažovať nad prácou v online marketingu.

2. Nájdite si dobrú online agentúru

V prvom rade si urobte dobrý prieskum a spíšte si zoznam online marketingových agentúr pôsobiacich v kraji, v ktorom chcete pracovať. Tu je Google vaším priateľom. Zamerajte sa na to, ako si firma robí svoju prácu sama pre seba. Nie, v tomto prípade obuvníkove deti nemôžu chodiť bosé… Položte si napríklad tieto otázky:

  • Je táto agentúra na prvých stranách vo výsledkoch vyhľadávania Google?
  • Má táto agentúra blog? Dá sa čítať? Obsahuje užitočné informácie?
  • Viete si predstaviť pracovať pre klientov tejto agentúry, ak sa vie nejakými pochváliť?
  • Má táto agentúra populárne účty na sociálnych sieťach?

Keď ste si už našli nejaké firmy, ktoré vás zaujali, začnite ich sledovať na sociálnych sieťach. Čoskoro zistíte, či za niečo stoja a ak stoja, či hľadajú nových ľudí. To ale neznamená, že musíte čakať na voľnú pozíciu, pokojne pošlite životopis, keď sa budete na to cítiť. Ak máte čím zaujať, môže sa na vás usmiať šťastie.

3. Popracujte na sebe

Duša online marketéra je zvedavá. Fascinujú nás nekonečné možnosti internetu, takže by sme chvíľu chceli byť dizajnéri, chvíľu social media manažéri, chvíľu blogeri a SEO špecialisti alebo si rovno založili vlastný startup s nejakou revolučnou iPhone appkou.

Hipsterský home office

Nepodľahnite tlaku okolia. Zamerajte sa na jednu oblasť, a venujte sa jej poriadne.

O tomto všetkom potrebujete vedieť základy, ale začnite sa čím skôr sústrediť na jednu oblasť. Veľmi rýchlo pochopíte, že aj v rámci jednej oblasti máte takmer nekonečné možnosti rastu. Váš cieľ je vedieť o všetkom niečo a o niečom všetko.

Ani najväčší social media expert však nevie všetko a nemôže zvládať sledovať všetky online trendy, pravdepodobne preto, lebo má veľa práce a určite aj offline život. Preto si nájdite dobrých a renomovaných online expertov a pravidelne ich čítajte. Môžete začať našimi obľúbenými blogmi, ja pridávam ešte známeho online marketéra menom Neil Patel. Vyberte si iba zopár najlepších vo svojom odbore, nerozptyľujte svoju pozornosť na všetky strany.

Teória nestačí. Buďte niečím zaujímaví, urobte niečo, vďaka čomu budete vytŕčať z davu a hlavne, čo vás bude baviť a presvedčí iných, že vás to baví.

  • Založte si blog a nenechajte ho zapadnúť prachom.
  • Nadizajnujte web alebo tri pre kamaráta.
  • Naprogramujte web alebo tri pre kamaráta.
  • Pomáhajte organizovať podujatia pre verejnosť.
  • Hrajte v kapele, spievajte v kapele, tvorte tracky alebo robte niečo iné, čo vás aj druhých baví.
Street Band od Mario Mancuso

Ukážte, že Vás baví robiť niečo čo robí radosť ostatným.

Robte to zadarmo, pre radosť alebo aj za peniaze, robte to ale tak, aby ste sa tým chceli chváliť. No nerobte všetko naraz! Možno máte na Facebooku kamaráta, ktorý fotí, kreslí, píše básne, dizajnuje, je DJ, zakladá startupy, programuje, organizuje a má 1500 priateľov. Nenechajte na seba vytvoriť umelý tlak, robte jednu vec a robte ju poriadne.

Pri hľadaní akejkoľvek práce musíte mať reálne očakávania. Zhodnoťte, či máte schopnosti, danosti a hlavne skúsenosti na danú pozíciu. Ak študujete marketing, žurnalistiku, IT či manažment a ešte ste nemali relevantnú pracovnú skúsenosť, nemierte vyššie ako na juniorské či brigádnické pozície alebo stáž.

4. Nebojte sa urobiť niečo navyše

Online agentúry nie sú väčšinou mega korporácie, kde vaše „CV” a „Cover letter” nahrávate do anonymného dotazníka na korporátnom webe. Ako som už písal vyššie, dávajú vám o sebe viac informácií, ako je potrebné. Často presne viete, komu posielate svoj životopis, a tak máte možnosť ušiť vašu žiadosť na mieru a byť osobnejší, samozrejme, v rámci maximálnej slušnosti.

Za dva roky vo Visibility som zažil už rôzne „kreatívne“ predmety e-mailov a motivačné listy uchádzačov o prácu. Niektoré boli natoľko uletené, že som dal radšej prednosť uchádzačom, ktorí sa prejavili serióznejšie. Je dôležité mať na pamäti, že sa predsalen hlásite o platenú pracovnú pozíciu v dôveryhodnej firme, a túto firmu chcete reprezentovať svojim dôstojným a dôveryhodným správaním pred klientami a verejnosťou. Kreativita sa dá ukázať bez nutnosti pútať na seba pozornosť za každú cenu.

Ako v každej firme, aj v online agentúrach o vás budú rozhodovať ľudia, ktorí nemajú čas nazvyš. Uľahčite im ich robotu. Oni chcú vybrať ľudí, ktorí chcú pracovať práve u nich a zostanú s nimi dosť dlho na to, aby priniesli firme nejaký prospech (čo je nezriedka aj viac ako pol roka!). Presvedčte ich o tom, že vy ste tento prípad. Urobte niečo navyše, ale buďte seriózni.

Obálka

Nebojte sa byť originálni – aj offline vie zaujať!

Viem, že pre mňa fungovalo to, že som životopis ušil na mieru žiadanej pozícií, spomenul a zvýraznil som zručnosti špecifické pre túto pozíciu. Potom som poprosil brata, aby mi ušil na mieru aj dizajn životopisu. Toto som nielen poslal spolu s pekným motivačným listom, ale aj vytlačil a osobne v obálke zaniesol priamo do kancelárie firmy môjmu budúcemu šéfovi Marekovi, ktorý ma hneď zobral na pohovor. Neušetril som čas sebe, ale jemu áno, a to sa zrejme počítalo.

Samozrejme, nič z tohto by mi nebolo platné, keby som nespĺňal podmienky a nepopracoval na sebe predtým. Vy nemusíte a ani sa od vás často neočakáva, že urobíte to isté. Môžete napríklad spoznať niekoho, kto už v nejakej online marketingovej agentúre robí a požiadať ho o odporúčanie. Alebo ísť na nejakú konferenciu a dať sa do reči s prednášajúcim na afterparty. Je to len na vás.

Akú ste mali vy skúsenosť s hľadaním práce v online agentúre? Rád si prečítam vaše komentáre pod článkom.