Od začiatku roka ste si na našom blogu mohli prečítať niekoľko článkov o content marketingu. V poslednom článku na túto tému si povieme niečo o tom, ako prepojiť content marketing s merateľnými metrikami optimalizácie pre vyhľadávače.

Content marketing ako súčasť SEO stratégie vám pomáha získavať návštevnosť, ale ak z týchto aktivít chcete vyťažiť maximum, tak je potrebné zapojiť aj ďalšie časti.

V mojom predchádzajúcom článku som vám ukázal ako optimalizovať články tak, aby sa správne zobrazovali v Googli a na sociálnych sieťach. V tomto vám ukážem, ako cieliť obsah na témy kľúčových slov.

Necieľte na kľúčové slová, ale na témy

V dobách klasického SEO fungovalo cielenie jednoducho:

  1. Vybrali ste kľúčové slovo
  2. Vytvorili ste okolo tohoto slova konkrétnu stránku
  3. Získavali ste odkazy na túto stránku
  4. Merali ste pozície kľúčového slova a počet návštev z tohoto slova

V súčastnosti už takýto postup nie je možný. Dôvodov je viac:

  • Nárast (not provided) dát v Google Analytics spôsobil, že už nevieme presne určiť, koľko návštev prišlo z konkrétneho slov.
  • Počet domén na popredných pozíciách sa stále zmenšuje a Google čoraz častejšie uprednostňuje tzv. trustové domény (aj u nás vidíte na popredných pozíciách stále tie isté stránky – Wikipedia, porovnávače produktov, spravdajské portály).
  • Google spustil nový algoritmus Hummingbird, ktorý zobrazuje stránky aj na základe synoným. Nestačí, aby ste sa zameriavali na pár slov, pretože vás predbehnú silnejšie stránky, ktoré sa pred tým na tieto slová nezobrazovali.
  • Užívatelia stále viac vyhľadávajú viacslovné kľúčové slová. Ak sa budete zameriavať iba na jednoslovné výrazy, tak sa oberáte o návštevnosť z long tailových (menej konkurenčných a vyhľadávaných) kľúčových slov.

Ako funguje cielenie na témy?

Je to jednoduché. Namiesto jedného kľúčového slova a jednej podstránky si vytvoríte témy, ktoré obsahujú viac slov a stránok, ktoré spolu súvisia.

Tento koncept nie je nový pre tých, ktorí používajú Google AdWords. Tam sú slová taktiež rozdelené do reklamných skupín podľa témy.

Cielenie na témyKaždú tému tvoria tri časti:

  • Kľúčové slová
    • ich vyhľadávanosť – koľko ľudí mesačne vyhľadáva toto slovo
    • ich konkurenčnosť – aké stránky sa v súčastnosti nachádzajú na popredným pozíciách a ako je na tom môj web v porovnaní s nimi
  • URL – všetky podstránky, ktoré súvisia s touto témou
  • Persony – všetky persony, ktoré chceme ovplyvniť. O personach si môžete prečítať viac na našom blogu

Aké výhody majú témy?

1. Na long tailové kľúčové slová sa jednoduchšie cieli obsah a majú väčší potenciál na konverzie.

Užívateľ, ktorý vyhľadáva napr. „iPhone 5s čierny 16gb“ vie presne, čo chce a vy mu to viete poskytnúť.

Ak by ste sa zameriavali na slovo „iPhone“, tak nemáte šancu zistiť, čo užívatelia hľadajú – či je to mobil, púzdro, hra, príslušenstvo alebo novinky o ďalšom iPhone.

2. Nie ste obmedzený na pár slov a pár podstránok – na jednu konkrétnu podstránku viete cieliť veľmi veľa slov. Stačí, aby na nej bolo dostatok obsahu, ktorý ľudí zaujíma.

Pozrite sa na typickú produktovú stránku Amazonu – je tu toľko obsahu (informácie o produkte, fotky, recenzie, podobné produkty, diskusia), že stránka sa vo výsledkoch vyhľadávača zobrazuje na desiatky alebo stovky kľúčových slov.

3. Minimalizujete riziko penalizácie za preoptimalizovanie. Ak sa budete zameriavať stále na rovnaké slová a opakovať stále tie isté modely budovania odkazov, tak na to skôr či neskôr doplatíte.

Algoritmus nemá problém odhaliť a penalizovať stránky, ktoré sa zameriavajú na pár kľúčových slov.

Príklad témy

Predstavte si, že si chcete založiť vlastnú Wikipediu, ktorá sa bude venovať alkoholu, nazvime ju Alkowiki.sk. Budete tu mať desiatky kategórií ako Víno, Pivo, Vodka, Tequila, Whiskey, atď.

Ak by ste sa rozhodli, že práve na tieto kľúčové slová sa chcete zobrazovať na popredných pozíciách, tak by ste so svojím webom veľký úspech nemali.

Skúste si napríklad vygoogliť slovo „Pivo“. Na prvých pozíciách sú domény ako Wikipedia, Kamnapivo.sk a asi všetky pivovary. Šanca, že sa so svojím webom dlhodobo predbehnete tieto stránky je veľmi malá až žiadna.

Oveľa rozumnejšie by bolo, keby ste sa zamerali na long-tailové kľúčové slová. Sú menej vyhľadávané, menej konkurenčné a desať takýchto slov vám môže priniesť podstatne väčšiu návštevnosť, ako jedno kľúčové slovo. Okrem toho sa môžete zacieliť aj na konkrétne persony – pivárov (v tomto prípade Šándor a Božena).


Na obrázku vidíte kľúčové slová, ich mesačnú vyhľadávanosť a konkurenčnosť, konkrétne podstránky o druhoch piva a pivárske persony.

Ako meriame výsledky?

Výsledkom pri témach nie je len pozícia kľúčového slova. K dispozícii máme relevantnejšie metriky.

  1. Pozície kľúčových slov
  2. Organická návštevnosť URL – koľko užívateľov navštívilo konkrétnu podstránky v rámci témy
  3. Celková organická návštevnosť URL témy – akú návštevnosť mala konkrétna téma
  4. Celková organická návštevnosť

Toto je len report jednej témy. Predstavte si, že takýchto tém máte desať. K dispozícii máte obrovské množstvo dát, ktoré vám pomôžu odpovedať na rôzne otázky:

  • Ktoré témy (kategórie, produkty, služby…) mi prinášajú najviac návštevníkov?
  • Ktoré témy mi prinášajú najviac zákazníkov?
  • Sú uspešnejšie témy, v ktorých je obsah koncentrovaný na menej stránok alebo tie, ktoré sú rozdelené na viac podstránok?
  • Sú uspešnejšie témy cielené na menej kľúčových slov alebo tie, kde ich je viac?
  • Aké sú trendy návštevnosti pri témach, sú niektoré sezonné a niektoré celoročné?
  • Je vhodnejšie podporovať niektoré témy viac na sociálnych sieťach a niektoré cez vyhľadávače?
  • A podobne

Optimalizácia pre vyhľadávače je stále komplexnejšia, komplexný by mal byť aj výber metrík pri vyhodnocovaní výsledkov. Metriky ako témy kľúčových slov vám pômôžu lepšie spoznať váš web.