Google vie o tebe všetko. Vie, kde sa práve nachádzaš, kam chodíš do práce alebo školy, aké jedlo máš rád a tiež má silné tušenie o tvojej alergii na laktózu. Zaujíma ťa, ako všetky tieto údaje náš „veľký brat” každý deň využíva?

Nie, dnes nebudem hovoriť o bezpečnosti „internetov” a zlých nadnárodných korporáciách, ale o tom, prečo sa Google dostal na špičku všetkých vyhľadávačov a firiem vôbec. Reč bude o personalizácii vo vyhľadávaní.

Čo sú to personalizované výsledky?

Keď zadáte do Googlu kľúčové slovo, vyhľadávač vám zobrazí zoznam stránok (prípadne Knowledge Graph), o ktorých si myslí, že vám pomôžu vyriešiť problém.

Aby tieto výsledky boli čo najpresnejšie, Google ich dokáže prispôsobiť vašim záujmom, histórii vyhľadávania, demografickým údajom alebo ďalším dátam, ku ktorým sa dostal prostredníctvom používateľských účtov alebo cookies uložených v prehliadači.

Pod personalizáciu môžeme zahrnúť aj vyhľadávanie hlasom, ktoré sa stále viac začína podobať na konverzáciu medzi ľuďmi a strojom (programom). Google už dnes dokáže pochopiť jednoduché otázky a doslova vám na ne odpovedať.

Aby toho nebolo málo, vo svojich smartfónoch môžete využívať karty Google Now. Tie dokážu predvídať, ktoré informácie budete potrebovať v najbližšom čase. Predtým, než odídete do práce, vás appka upozorní na prichádzajúcu búrku alebo zápchu na vašej pravidelnej trase.

Kedy začal Google personalizovať výsledky?

Na počiatku bol Google účet

Šikovní vývojári z Googlu si veľmi skoro uvedomili rôznorodosť, ktorá zákonite prichádza s veľkým počtom používateľov. Už v roku 2005 začal vyhľadávač zobrazovať prvé personalizované výsledky, v tom čase ešte len prihláseným používateľom.

Veľký zlom nastal v roku 2009, keď Google začal personalizovať výsledky aj neprihláseným používateľom. Vďaka cookies vie k vášmu prehliadaču priradiť dáta, na základe ktorých vám následne prispôsobuje výsledky.

Ak sa na danom prehliadači nestrieda celá rodina, výsledky budú prispôsobené na základe vašich predošlých aktivít.

Google svoj vyhľadávací algoritmus neustále vylepšuje. S rozmachom mobilných zariadení môže pracovať ešte s presnejšími a najmä aktuálnejšími dátami, vďaka ktorým je stále o krok (alebo aj o 3) pred svojimi konkurentmi.

ludia s mobilnymi telefonmi

Čo najviac ovplyvňuje výsledky vyhľadávania?

Pri personalizácii výsledkov berie Google do úvahy mnoho faktorov. Uvediem tie najdôležitejšie:

Ste prihlásený do svojho Google účtu?

Prispôsobenie výsledkov vyhľadávania do veľkej miery závisí od toho, či ste alebo nie ste prihlásení do svojho Google účtu.

Ak ste prihlásení, Google môže výsledky prispôsobiť aj na základe údajov, ktoré máte vyplnené vo svojom účte, ale do úvahy môže brať aj vašich priateľov na Google+. Google si uvedomuje, že väčšina z nás sa spolieha na osobné odporúčania, preto môže do vašich výsledkov pretlačiť recenziu alebo hodnotenie produktu od vášho známeho.

Keď nie ste počas vyhľadávania prihlásení, neznamená to, že sa vám nezobrazia personalizované výsledky. Google v tomto prípade siahne po cookies, vďaka ktorým presne vie, o čo sa pri prehliadaní stránok najviac zaujímate.

História vyhľadávania

Google vie, aké slová a frázy vyhľadávate, presvedčte sa o tom vo vlastnej histórii vyhľadávania. Aj vďaka týmto dátam sa vie vyhľadávač rozhodnúť, ktoré stránky vám vo výsledkoch ukáže.

Zaujímavý pokus s históriou vyhľadávania urobil Justin Briggs, ktorý sa zaoberal tzv. carry-over efektom. V skratke ide o prispôsobenie výsledkov vyhľadávania na základe predošlých hľadaní, ktoré však treba vykonať v krátkom časovom úseku (max. 10 minút).

Veľmi pekne sa to dá demonštrovať nasledovným pokusom. V hlasovom vyhľadávaní na smartfóne som sa opýtal otázku: „How old is Obama?” Krátko na to som sa opýtal ďalšiu otázku: „Who is his wife?”

barack obama vo výsledkoch vyhľadávania google

Ako môžete vidieť, Google sa na základe predošlej otázky dovtípil, na koho vek som sa v skutočnosti opýtal (moju otázku aj upravil) a profil Obamovej ženy umiestnil na prvú pozíciu vo vyhľadávaní.

Aktuálna poloha

Google vie, kde sa práve nachádzate, kam chodíte do školy alebo práce. Tieto dáta doluje zo smartfónov alebo prostredníctvom IP adresy vášho internetového pripojenia. Vďaka týmto údajom vám Google naservíruje výsledky, ktoré úzko súvisia s vašou aktuálnou polohou alebo miestami, kde ste sa pohybovali v minulosti.

Ak máte v Google účte povolené zdieľanie vašej polohy, môžete si pozrieť vlastnú mapku s vašou históriou.

Ako Google prispôsobuje výsledky na základe vašej aktuálnej polohy?

Predstavte si, že ste na služobnej ceste v Bratislave. Po stretnutí s klientom dostanete chuť na pizzu, tak do Google vo vašom smartfóne zadáte kľúčové slovo „pizzeria”. Google vám na základe vašej aktuálnej polohy ponúkne najbližšie pizzerie v okolí aj s mapkou.

lokálne výsledky vyhľadávania

Google neustále vylepšuje aj svoje hlasové vyhľadávanie. Vďaka nemu a zdieľaniu vašej polohy sa podľa najčerstvejších informácií viete opýtať aj otázky ako:

  • What is this museum?
  • When does this restaurant open?
  • How tall is this? (when standing next to a tower)
  • When was this built? (for monuments)
  • What’s the name of this church?
  • What’s the phone number for this pharmacy?

Ostaňme ešte pri mobiloch

Google v apríli 2015 upravil svoj algoritmus aktualizáciou „Mobilegeddon„. Už z názvu si môžete odvodiť slová „mobil” a „armagedon”, čo táto aktualizácia pre niektorých webmastrov určite znamená alebo v blízkej budúcnosti znamenať bude.

Kto svoj web neprispôsobí, aby sa správne zobrazoval v mobilných zariadeniach (responzívny dizajn, mobilná verzia), môže sa časom rozlúčiť s poprednými pozíciami v mobilnom vyhľadávaní.

Ide o ďalší z krokov, ktorým Google tlačí webmasterov k tomu, aby svojim návštevníkom poskytovali čo najväčší komfort pri prehliadaní ich stránok na každom zariadení.

mobilné vyhľadávanie v google

 

Ako sa dostať k nepersonalizovaným výsledkom?

Či už ste webmaster, SEO konzultant, alebo bežný používateľ, niekedy sa ocitnete v situácii, kedy by ste v Google radšej videli neprispôsobené výsledky.

Aby ste ich čo najviac zobjektívnili, museli by ste sa pred vyhľadávaním odhlásiť z Google účtu, vymazať históriu vyhľadávania a zmazať všetky cookies.

Existuje však aj jednoduchší spôsob, ako sa zbaviť personalizovaných výsledkov.

Väčšina prehliadačov umožňuje otvoriť si tzv. „inkognito” alebo „súkromné” okno, ktoré doslova vymaže vašu online stopu a výsledky tým pádom nemá komu prispôsobovať. Vďaka tomu môžete sledovať, na akej pozícii sa vaša stránka nachádza a tiež jej prípadne poklesy a stúpania.

súkromné okno v prehliadači Firefox a Chrome

Súkromné / inkognito okno vo Firefoxe a Chrome

Stále však myslite na to, že nejde o reálnu pozíciu. Každému používateľovi sa môže vaša stránka zobraziť na inej pozícii a nikdy si nemôžete byť na 100 % istí, ako sa zobrazuje práve vašej cieľovej skupine.

Priemerné pozície kľúčových slov, na ktoré sa zobrazuje vaša stránka, si však môžete pozrieť aj v nástroji Search Console (predtým Google Webmaster Tools) v sekcii „Search Traffic” -> “Search Analytics”.

Žijeme v bubline?

Počuli ste už o spojení „filter bubble“ (filtrová bublina)? Ide o teóriu, ktorá personalizáciu vyhľadávania považuje za omyl, ktorý používateľov uvrhne do vlastnej kultúrnej alebo ideologickej bubliny.

Algoritmy vyhľadávačov sa vám snažia ponúknuť to, čo máte radi a o čo sa reálne zaujímate. Vďaka tomu môžete prichádzať o nové nápady alebo dôležité informácie.

Myslíte si, že si s týmto vyhľadávače poradia? Aký máte názor na personalizované výsledky vy?