Ak by vo voľbách hlasovali fanúšikovia politických strán na Facebooku, tak by nás asi výsledky prekvapili. Ktoré politické strany sú na tejto sociálnej sieti najúspešnejšie?

Dlho očakávané parlamentné voľby sa uskutočnia už o necelý mesiac, v sobotu 5. marca 2016. V tomto predvolebnom období sa takmer denne stretávame s rôznymi prieskumami, anketami alebo analýzami. Ja som sa na tohtoročné voľby pozrel trochu inak. Rozhodol som sa analyzovať všetky stránky politických strán na Facebooku a porovnal som ich z hľadiska absolútnych čísel. Ktoré strany teda na Facebooku bodujú a ktoré nie?

Najviac fanúšikov má strana, o ktorej ste asi nepočuli

Ak si pozriete akýkoľvek predvolebný prieskum preferencií, tak sa v ňom opakujú plus-mínus tie isté strany. Na Facebooku je situácia úplne iná. Najviac fanúšikov má strana, o ktorej ste asi nikdy nepočuli, na ďalších miestach sú politické strany, ktoré nie sú v parlamente a niektoré sa tam pravdepodobne ani nedostanú.

volby-pocet-lajkov

Najviac, takmer 130 000 fanúšikov má na Facebooku politická strana Právo a spravodlivosť, ktorá ani nekandiduje samostatne do parlamentu, ale ako súčasť koalície Spoločne za Slovensko. Spoločne s ňou sa v koalícii nachádzajú aj ďalšie strany Nový parlament a Slovenská ľudová strana. Preferencie tejto koalície sa podľa posledného prieskumu pohybujú niekde na úrovni 0,1 %.

Na druhom mieste je parlamentná SaS a na treťom je mimoparlamentná strana Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko. Zaujímavé je, že táto strana má aj druhú Facebookovú stránku, ktorú sleduje ďalších takmer 10 000 ľudí. A aby toho nebolo málo, tak Kotlebova strana má aj svoju parodickú stránku s názvom Naše Slovensko. Sleduje ju viac ako 19 000 ľudí a v logu majú namiesto dvojkríža kebab na rožni. Pre fanúšikov tejto strany isto nie je jednoduché vyznať sa v tejto situácii.

ns

Nie je Naše Slovensko ako Naše Slovensko.

 

Na štvrtom mieste sa nachádza skokan posledných mesiacov, a to strana podnikateľa Borisa Kollára s názvom Sme rodina. Ešte v polovici novembra nemala ani 5000 fanúšikov, dnes ich už je 33 000.

chart

Skokanom volieb na Facebooku je Sme rodina.

Vládna strana a favorit týchto volieb SMER – SD na Facebooku skončila až na piatom mieste a ďalšie parlamentné strany KDHMost-Híd až v dolnej polovici rebríčka.

 

Najaktívnejší sú Kotlebovci

Najviac príspevkov v sledovanom období na svojej stránke zdieľala strana Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko. Paradoxne ich zdieľali na svojej menšej stránke, ktorá má iba 9500 fanúšikov. Na tej väčšej ich bolo publikovaných podstatne menej (368 vs. 43). Dôvodom bude pravdepodobne iný a aktívnejší administrátorský tím na menšej stránke.

volby-pocet-prispevkov

Na ďalších miestach nájdeme opäť strany Sloboda a SolidaritaSme rodina. Aktívna je aj strana Šanca.

 

Najviac reakcií má Sme rodina

Najviac interakcií (like, zdieľanie alebo komentár) v sledovanom období získala strana Borisa Kollára Sme rodina. A to takmer raz toľko ako druhí Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. Na štvrtom mieste sa objavila ďalšia malá strana Odvaha – Veľká národná a proruská koalícia, podľa prieskumov tiež s minimálnymi šancami na úspech vo voľbách.

volby-interactions

Strana Sme rodina dominuje aj v najúspešnejších príspevkoch, ktoré boli v tomto období publikované. Z desiatich najúspešnejších patrí osem práve im. Osoba, ktorá dominuje v týchto príspevkoch je väčšinou zakladateľ strany Boris Kollár.

volby-top-prispevky

 

Najvyšší pomer medzi počtom fanúšikov a interakcií má SMER-SD

Našla sa aj oblasť, v ktorej dominuje vládna strana SMER – SD. Je ňou pomer medzi počtom interakcií a počtom fanúšikov. Na jedného fanúšika dokáže strana priemerne získať až 2,73 interakcie. Na druhom a treťom mieste sú Sme rodina a Slovenská národná strana.

volby-pomer

Prečo tieto čísla nekopírujú nálady v spoločnosti?

Medzi počtom fanúšikov na Facebooku a počtom voličov strany, samozrejme, žiadna korelácia nie je. Čísla na Facebooku viete pomerne jednoducho ovplyvniť, či už šikovným social media managementom, alebo ešte jednoduchšie poriadnym rozpočtom na propagáciu.

Keby prišli voliť všetci fanúšikovia strany Právo a spravodlivosť, tak sa strana pravdepodobne dostane do parlamentu, v skutočnosti sa to takmer určite nestane. Nájdeme tu podobnosť aj s online marketingom ako takým. Cesta ku konverzii býva dlhá a nestačí potenciálneho zákazníka osloviť iba jedným kanálom. V prípade voliča je to pravdepodobne ešte ťažšie a jeho hlas nezískate len pekným statusom alebo gulášom na námestí. 🙂