Aké chyby opakujú záujemcovia, ktorí by u nás chceli pracovať? Je ich dosť a objavujú sa v životopisoch, sprievodných emailoch a aj na pracovných pohovoroch.

Nie som HR špecialista, ale za tie roky mi už pod rukami vo VISIBILITY prešli stovky životopisov. Pravidelne si v nich všímam rovnaké chyby. Tie isté chyby uchádzači opakujú aj v emailoch, ktoré mi posielajú, a na pracovných pohovoroch. Preto som sa rozhodol spísať zoznam najčastejších chýb, na ktoré by ste si mali dávať pozor.

 

Životopis

Začnime tým najzákladnejším – životopisom. To, že v životopise by sa mali objaviť len tie najdôležitejšie informácie a nebudeme sem písať povolanie rodičov a priezvisko mamy za slobodna, je už asi každému jasné. Veľa ľudí ale zabúda na konkrétne informácie a vyjadruje sa príliš všeobecne.

Pracovné skúsenosti

Nestačí napísať iba názov pozície a v heslách náplň práce. Skúste napísať, na akých konkrétnych projektoch ste pracovali, čo ste dosiahli, aký efekt to malo. Používajte celé vety, ako keby ste o sebe rozprávali príbeh.

Takto by to vyzerať nemalo:

Pozícia: Copywriter

Náplň práce: publikovanie článkov, implementácia obsahovej stratégie

Skúste to takto:

Pozícia: Copywriter

Náplň práce: Pre klienta som za pol roka publikoval 20 článkov na jeho firemnom blogu (odkaz na blog). Tieto články si dohromady prečítalo 4500 ľudí a na sociálnych sieťach ich zdieľalo 750 ľudí. Vo firme som zaviedol používanie redakčného kalendára, vďaka ktorému sa články publikujú pravidelne aj po mojom odchode.

Ešte lepšie je, ak k tomu niečo napíše váš šéf alebo kolega a nenápadne vyzdvihne vaše silné stránky.

 

Vzdelanie

To isté sa týka aj škôl, ktoré ste navštevovali. Nestačí napísať iba jej názov a obdobie, v ktorom ste ju navštevovali. Písali ste do školského časopisu? Zúčastnili ste sa nejakej súťaže? Pomáhali ste zorganizovať majáles? Napíšte to sem.

Ak vám nič nenapadá, tak napíšte aspoň o tom, čomu ste sa venovali v záverečnej práci a vypichnite z nej to najzaujímavejšie. Vysokú školu dnes už má fakt skoro každý a treba sa odlíšiť.

 

Znalosti

V tejto časti životopisov toho býva niekedy napísaného až príliš veľa. Ak sa hlásite do online agentúry, tak do životopisu nepíšte, že ste pokročilý užívateľ internetu a OS Windows. Alebo že ovládate prácu s MS Word. V tejto oblasti to berie každý ako samozrejmosť. Vyzdvihnite radšej to, v čom ste naozaj dobrí. To, že viete vytvoriť graf v Exceli nezaujme nikoho, ale iné je, ak napríklad viete pracovať s funkciami.

Druhým problémom je, že ľudia nevedia objektívne ohodnotiť svoje znalosti. To, že ste boli jedno leto v Anglicku, neznamená, že ste fluent English speaker. Alebo ak robíte pol roka s Photoshopom, tak nepíšte, že ste expert. Ja si tiež dokážem vo Photoshope vytvorit’ obrázok do blogu, ale viem, že tu sú moje limity a nevedel by som napríklad navrhnúť dizajn nového webu.

 

Záujmy

Asi najviac prehliadaná časť životopisu. Väčšina uchádzačov to odflákne vypísaním najväčších klišé – cestovanie, knihy, filmy, kamaráti a podobne.

Skúste byť konkrétnejší. Kam ste cestovali naposledy? Aké je vaša obľúbená destinácia? Aké knihy a autorov máte radi? Čo robíte s kamarátmi? Chodíte sa každý piatok opíjať alebo robíte niečo zaujímavejšie? Dajte sem aj niečo neobvyklé, čo vás odlišuje od ostatných. Ja všade spomínam, že vyrábam gifká z rôznych videí mojich kamarátov. 90 % ľudí to nezaujíma, ale vždy sa môže stať, že niekto z tých zvyšných 10 % si prečíta váš životopis a práve toto ho zaujme.

 

Formát životopisu

Životopis štandardne posielame ako PDF súbor, ideálne pomenovaný ako Meno Priezvisko.pdf. Neukladajte ho ako Word súbor, hlavne ak používate nie úplne bežné fonty, pretože vám to môže rozbiť celé formátovanie.

Názov súboru je dôležitý. Človek, ktorý si ho bude čítať, nedostal životopis iba od vás a bude mať po stiahnutí v zložke bordel, ak bude každý druhý súbor pomenovaný Zivotopis.docx.

Úplne ideálne je, ak máte svoj životopis niekde online, napr. www.mojemeno.sk/zivotopis. Alebo ak máte dobre urobený LinkedIn profil, stačí poslať odkaz.

 

Email

Email, ktorý pošlete, je rovnako dôležitý ako životopis. Možno ešte dôležitejší, pretože ak napíšete zlý sprievodný email, tak si životopis aj tak nikto neprečíta.

Emailová adresa

Mne osobne to až tak nevadí, ale poznám ľudí, ktorí automaticky odsudzujú ľudí na základe toho, z akej emailovej adresy napísali. Neposielajte preto životopisy z adries ako bodybuilder89@azet.sk. Každý mladý človek by mal mať jeden oficiálny email v tvare meno.priezvisko@domena.com, práve na takéto účely.

Predmet emailu

Ak vás v pracovnej ponuke vyzvú, aby ste do predmetu emailu napísali “Pracovná ponuka: SEO špecialista”, tak to, prosím, urobte a nesnažte sa byť kreatívni. Na kreatívu je priestor inde. Môže sa stať, že príjemca správy má nastavený filter na tento predmet a váš email si nevšimne. Alebo ho bude ignorovať, pretože nedokážete splniť ani základné požiadavky.

Obsah emailu

Dajte si záležať na obsahu emailu, ktorý posielate svojmu potenciálnemu zamestnávateľovi. Toto je presne tá časť, kde chcete zaujať a máte byť kreatívni. Neposielajte takéto emaily:

Dobrý deň,

reagujem na vašu pracovnú ponuku. V prílohe posielam životopis.

S pozdravom

Janko Hraško

Neposielajte ani generické emaily, ktoré rozpošlete do každej firmy a vždy zmeníte len pár údajov.

Dobrý deň,

na základe ponuky uverejnenej na <doplň pracovný portál> sa uchádzam o pozíciu <doplň názov pozície>. Vaša spoločnosť <doplň názov firmy> ma veľmi oslovila, vnímam ju ako modernú a dynamickú spoločnosť s originálnym prístupom k promovaniu informačných technológií, bla bla.

Buďte konkrétni a pokúste sa zaujať tým, v čom ste naozaj dobrí:

Dobrý deň,

zaujala ma pracovná ponuka pre PPC špecialistu, ktorú som našiel na vašom webe. PPC reklame sa venujem už dva roky, pracoval som pre týchto a týchto klientov. Mám skúsenosti s AdWords aj s Facebook reklamou. Som držiteľom Google AdWords certifikátov – Advertising Fundamentals, Advanced Display a Advanced Search. Viac informácií o mojich pracovných skúsenostiach a znalostiach nájdete v priloženom životopise a v mojom LinkedIn profile.

S pozdravom

Janko Hraško

 

Prílohy

Ak ste grafický dizajnér, tak nikdy neposielajte svoje portólio takto:

portfolio.rar

Alebo ešte horšie takto:

uloz.to porfolio

Nikto si nebude sťahovať z Ulož.to 15 minút nejaký súbor s neznámym obsahom, aby sa mu po rozbalení archívu v zložke zobrazilo toto:

bordel

Ak ešte nemáte profil na stránkach ako Behance alebo Dribble, tak svoje práce aspoň nahrajte na Dropbox ako galériu a pošlite len odkaz. Alebo si založte blog na Tumblr, napr. chcempracovatvovisibility.tumblr.com. Zaberie vám to pár minút a výsledný efekt je neporovnateľný. To platí aj pre copywriterov. Ak vaše texty nie sú online, tak ich publikujte na svojom blogu.

 

Pohovor

Dostávame sa do záverečnej časti nášho článku, v ktorej sa budem venovať pracovnému pohovoru.

Príchod na pohovor

Na pohovor príďte načas. To znamená, že neprídete o 20 minút skôr. Osoba, ktorá sa s vami bude rozprávať, má takmer určite nejaký program a tak či tak budete ticho sedieť na recepcii alebo v zasadačke.

Ak náhodou na pohovor meškáte, tak dotyčnému zavolajte, napíšte email alebo SMS a oznámte mu to dopredu. Pokúste sa aspoň odhadnúť čas, kedy prídete. Nie je nič horšie, ako keď niekto dlho mešká, nedá to nikomu vedieť a keď príde, tak sa tvári, že sa nič nestalo.

Príprava na pohovor

Na pohovor sa treba pripraviť. Treba si zistiť informácie o firme, do ktorej idem, a treba si pripraviť odpovede na otázky, ktoré na ňom takmer určite padnú. Napríklad:

Čo viete o našej firme?

Prečo sa hlásite na túto pracovnú pozíciu a čo od nej očakávate?

Čo bolo náplňou vašej práce v predchádzajúcom zamestnaní?

Uveďte konkrétny projekt, na ktorom ste pracovali

Aké sú vaše záujmy?

Aké sú vaše najväčšie úspechy?

Aký plat si predstavujete?

Vyhnete sa tak trápnemu tichu. Príprava je dôležitá hlavne pre introvertov, ktorí nemajú také pohotové reakcie a nie sú ukecaní ako extroverti. Dobrou prípravou môžu tieto povahové rozdiely zmazať.

Ak sa vám ozvú naspäť s tým, že si vybrali iného kandidáta, tak im aspoň odpíšte a poďakujte za ich čas. Možno ste boli druhí v poradí a vďaka tomuto si na vás spomenú v budúcnosti.

Záver

Získať pracovné miesto nie je jednoduché, hlavne pre študentov a pre ľudí, ktorí nemajú dostatok pracovných skúseností. Preto sa treba zameriavať na detaily, ktoré často rozhodujú o tom, či uchádzač uspeje, alebo nie.