Píše sa rok 2015 a mnohé firemné profily na sociálnych médiách sa stále podobajú na schránkové noviny. Suchý opis produktu sem, wannabe tlačová správa tam, medzitým share kresleného vtipu z roku 1995. „No a prečo nám to nikto nelajkuje?“ Prezradím vám to.

A to hneď v nasledujúcej vete. Nie ste zaujímaví. Sami pre seba určite áno, ale to nestačí. Pritom na rozprúdenie aktivity na profile stačí tak málo. Tri písmená. V-P-V.

Vzruš-Pobav-Vzdelaj

Slová, obyčajné slová

Na zaujatie človeka v prostredí sociálnych médií máte tak sekundu. Jeho pozornosť udržíte maximálne ďalších 6 sekúnd. Je to málinko, však? Pri správnej implementácii V-P-V taktiky to ale bude stačiť.

V-P-V taktika nehovorí o tom, čo publikovať, ale ako to publikovať. Aj keď ste manažér platený podľa predajov a nejaký brand awareness vás nezaujíma, môžete V-P-V taktiku využiť (alebo jej využívanie vyžadovať od agentúry).

Práve preto, že sa na sociálne médiá často zazerá ako na nástroj, kde sa produkty prezentujú neefektívne, použijem na príklady ne/použitia V-P-V taktiky produktové príspevky. Sami si potom môžete vybrať, v ktorom prípade by ste si produkt kúpili radšej.

Vzruš

Pozrite si tieto dva screenshoty komunikácie produktov z rovnakého segmentu:

amd nvidia

Obe značky sa nám tu snažia povedať to isté: Niekto napísal o našej grafickej karte. Pozrite sa, ako dopadla. Obe značky to robia cez citát z článku a odkazujú na neho. Nvidia je ale zjavne vzrušujúcejšia.

Čo preto bolo treba urobiť? Namiesto nevábnej fotky z recenzie použiť vlastnú vo firemnej grafike a citát prehodiť z textu statusu do grafiky.

Pri vytváraní vzrušenia je najdôležitejšie dokonale poznať cieľové publikum. Preto napríklad nikdy nebude fungovať, keď FB značky áut s tradíciou a s odkazom na motoršport bude spravovať krehké mestské dievča. Na druhej strane, určite jej to pôjde lepšie napríklad v móde.

Práve „nesúlad“ správcov profilu a jeho tematiky je častým dôvodom chýbajúceho vzrušenia. Akokoľvek dobre sa správca pripraví, ovládne všetky technické parametre a drobnosti, ak sa pre vec nezapáli (alebo ten zápal nebude mať už predtým), komunikácia nebude autentická. Čiže nebude vzrušovať nikoho.

Pobav

Humor je večný, minimálne v reklame. V závislosti od pozicioningu vašej značky a cieľov komunikácie potom môžete používať:

  • PaP humor: Povrchný a Prvoplánový (príkladom je aktuálna social komunikácia najväčších slovenských komerčných rádií),
  • premyslenejší humor,
  • „interný“ humor, ktorému rozumie len komunita.

Najťažšie je to s premysleným humorom. Musí byť dostatočne zábavný, aby splnil svoj účel a zároveň to nemôže byť raketová veda, ako pri humore internom.

Ako vyzerá ne/použitie premysleného humoru pri produktoch podobných segmentov si ukážeme nižšie:

chipotle tacobell
Podobný produkt, podobná téma. Párik, láska, fastfood mexického charakteru. Vľavo bez humoru, vpravo s ním. Ktorej značke by ste venovali jeden kus svojho engagementu?

Vzdelaj

Vzdelávanie je tak silné, že niektoré firmy z neho môžu vybudovať pilier firemnej komunikácie (ehm, ehm). Každopádne, malý kúsok vzdelávania je dôležitou súčasťou mozaiky sociálnej komunikácie každej firmy.

Dovoľte mi ukázať vám to:

htc oneplus

Obe spoločnosti z rovnakého segmentu sa snažia hovoriť o vybranej kľúčovej funkcii ich zariadenia. OnePlus to robí cez vzdelávanie – k príspevku dodáva link, kde sa môžete dopátrať k vysvetleniu, prečo je komunikovaný benefit tak skvelý.

HTC, na druhej strane, ostáva pri „reklamnom“ tóne. Pekná fotka a stručný text o tom, ako je to super. Na ktorú udičku by ste skočili vy?

V-P-V sa dá integrovať všade

Je jedno, či sa budeme baviť o FB, YouTube alebo trebárs Pintereste, taktiku V-P-V môžete uplatniť na všetkých. „Ale kde zmizla poučka o tom, že každé sociálne médium má svoje špecifiká,“ pýtate sa? Veľmi správne, toto stále platí.

Preto pripomeniem, čo som napísal už na začiatku: V-P-V nehovorí o obsahu komunikácie. Hovorí o tom, ako ho spracovať, aby ste dosiahli želaný efekt. O tých drobnostiach, ktoré odlišujú úspešné príspevky od tých, ktoré ostanú ležať mimo.

Preto začnite striedať príspevky v zmysle V-P-V a posuňte konečne váš social media profil do roku 2015.