Prečo sa výsledky optimalizácie pre vyhľadávače prejavia až po takej dlhej dobe a nedá sa tento proces nejak urýchliť? Takéto otázky dostávame pravidelne, spísal som preto dôvody, ktoré môžu oddialiť úspešnosť vašich aktivít.

Tento článok vznikol pôvodne v júli 2014. Rozhodol som sa ho aktualizovať a doplniť o ďalšie postrehy.

1. Google nereaguje hneď

Google neustále zdokonaľuje algoritmus svojho vyhľadávača, ale ani napriek tomu sa zmeny vykonané na vašom webe nemusia prejaviť okamžite. Niekedy to môže byť pár minút, niekedy pár dní, v určitých prípadoch to môže trvať aj mesiace.

Publikovali ste na blogu nový článok? Vo výsledkoch sa môže zobrazovať už za niekoľko minút. Nastavili ste štruktúrované dáta na vašich produktových stránkach? V Googli sa môžu zobrazovať o pár dní alebo vôbec. O všetkom rozhoduje algoritmus. Úplným extrémom môže byť použitie nástroja „Dištancovanie sa od odkazov”. Ak vaša stránka nebola penalizovaná manuálne, tak sa zmeny môžu prejaviť až pri najbližšej aktualizácii. Čakať teda môžete aj niekoľko mesiacov.

2. Najprv autorita, potom výsledky

Google je pri hodnotení webov veľmi opatrný a doplácajú na to hlavne nové weby. Predstava, že si založíte nový eshop a do štvrť roka sa budete zobrazovať pri desiatkach konkurenčných slov, je možno lákavá, ale žiaľ nereálna. Autorita a dôveryhodnosť webov je jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré rozhodujú o tom, kto sa zobrazuje na najvyšších pozíciách.

Stabilnú pozíciu získate až po určitom čase. Weby si budujú autoritu roky a Google ich za to odmeňuje. Preto sa vám môže zdať, že sa vám vo vyhľadávači zobrazujú stále tie isté stránky.

heureka

Aj takto môže vyzerať dominancia jednej domény vo výsledkoch vyhľadávača

 

3. Nejasné pravidlá hry

Neexistujú žiadne oficiálne pravidlá hry, podľa ktorých robiť SEO. Google ani v budúcnosti s ničím podobným nepríde. Všetky techniky sú realizované metódou pokus-omyl. Platí tu, že korelácia a kauzalita nemusia byť vždy navzájom ovplyvnené. To, že niektorá technika fungovala na jednom webe alebo viacerých weboch, neznamená, že bude fungovať aj u vás. Preto môže niekedy trvať dlhšiu dobu, kým objavíte stratégiu, ktorá bude naozaj fungovať aj na vašom webe.

kauzalita

4. SEO sa vyvíja

Optimalizácia pre vyhľadávače v roku 2016 je úplne iná ako tá, ktorú som robil v roku 2010, keď som so SEO začínal. Techniky, ktoré fungovali kedysi, sú už dnes neúčinné. Je to preto, že ich ľudia zneužívali. Google sa na tieto aktivity len tak nepozeral, ale začal penalizovať tie stránky, ktoré to už prehnali.

Vy a váš web môžete stratiť veľa času, ak sa napríklad budete zameriavať iba na jednu stratégiu a po čase zistíte, že Googlu už došla trpezlivosť a zakročil proti týmto aktivitám. Základom úspechu je nezameriavať sa na jednu techniku, ktorá momentálne funguje, ale rozložiť aktivity medzi viacero techník.  Viac aktivít vám prirodzene zaberie oveľa viac času. Viac na túto tému som napísal na našom blogu.

5. Aktivity treba robiť postupne

Toto sa týka hlavne webov, ktoré si nerobia SEO priamo vo firme, ale zaplatia za služby agentúre alebo freelancerovi. Osoba zodpovedná za projekt má štandardne na projekt vyhradený určitý počet hodín a nemôže ho len tak prekročiť. Všetky aktivity sa preto realizujú postupne a nedá sa všetko urobiť hneď v prvom mesiaci spolupráce. S týmto majú často problém majitelia webov, ktorí majú veľa nápadov, ale zabúdajú na to, koľko hodín si zaplatili.

Netreba zabúdať aj na to, že z dlhodobého hľadiska je lepšie, keď sa optimalizuje postupne a s časovými odstupmi. Z pohľadu vyhľadávača to pôsobí oveľa prirodzenejšie, ako keď nerobí nič, potom sa urobí všetko naraz a potom sa opäť dlho nič nedeje.

6. Obsahová stratégia chce čas

Chcete v rámci SEO aktivít publikovať nový obsah? Vytvorenie obsahovej stratégie nie je aktivita na dve hodiny. Ak to chcete urobiť poriadne, tak tomu musíte venovať oveľa viac času. Ešte viac času zaberie vytváranie obsahu. Nestačí robiť články len pre vyhľadávače s mizernou hodnotou pre návštevníka. Okrem toho, Google má rád čerstvý obsah. Preto ho treba tvoriť neustále a neprestať po prvých desiatich článkoch.

Všetky aktivity musia byť robené v prvom rade pre ľudí a až potom pre vyhľadávače. Ale ani dobrý obsah nemusí priniesť okamžitý efekt, najskôr si potrebujete u čitateľov vybudovať dôveru.

7. Organický priestor sa stále zmenšuje

Časy, kedy sme vo výsledkoch videli iba zopár reklám a desať organických výsledkov, sú dávno preč. Google sa snaží návštevníkov udržať čo najdlhšie vo výsledkoch vyhľadávania a zobrazuje im rôzne informácie. Či už je to predpoveď počasia, výsledky zápasov, texty piesní, definície, či desiatky iných možností – toto všetko uberá miesto neplateným výsledkom. Pribudol aj jeden riadok reklám. To všetko spôsobuje, že vaša stránka musí bojovať o pozornosť s viacerými formátmi. Čím nižšia pozícia, na akej sa váš web zobrazuje, tým nižšia šanca, že si ju návštevník všimne.

8. Silná konkurencia

Zobrali ste do úvahy všetko, čo som spomenul vyššie a aj napriek tomu nie ste spokojní s výsledkami? Možno ste si vybrali príliš konkurenčné kľúčové slová, na ktoré nemáte šancu predbehnúť konkurenciu. Skúste ich znovu analyzovať a vybrať menej konkurenčné. Alebo ste si vybrali príliš konkurenčný segment, v ktorom nemáte šancu predbehnúť zabehnuté weby. Možno váš web nie je používateľsky prívetivý a klasické SEO vám nepomôže. Dôvodov môže byť oveľa viac. Všetky tieto faktory treba analyzovať a vybrať správnu stratégiu, na mieru ušitú vášmu webu.

Záver

cestakuspechu

Ani v bežnom živote úspech neprichádza sám od seba a bez námahy. Rovnaké je to aj s optimalizáciou pre vyhľadávače. SEO nie je žiadna mágia, ktorá vám za pár týždňov a s minimom financií pomôže zničiť vašu konkurenciu. Okrem tvrdej práce potrebujete aj dávku trpezlivosti.