Prečo sa výsledky optimalizácie pre vyhľadávače prejavia až po takej dlhej dobe a nedá sa tento proces nejak urýchliť? Takéto otázky dostávame pravidelne, rozhodol som sa preto spísať dôvody, ktoré môžu oddialiť úspešnosť vašich aktivít.

1. Google nereaguje hneď

Google neustále zdokonaľuje algoritmus svojho vyhľadávača, ale ani napriek tomu sa zmeny vykonané na vašom webe nemusia prejaviť okamžite. Niekedy to môže byť za pár minút, niekedy za pár dní, v určitých prípadoch to môže trvať aj mesiace.

Publikovali ste na blogu nový článok? Vo výsledkoch sa môže zobrazovať už za niekoľko minút. Nastavili ste štrukturované dáta na vašich produktových stránkach? V Googli sa môžu zobrazovať o pár dní alebo vôbec. O všetkom rozhoduje algoritmus. Úplným extrémom môže byť použitie nástroja „Dištancovanie sa od odkazov”. Ak vaša stránka nebola penalizovaná manuálne, tak sa zmeny môžu prejaviť až pri najbližšej aktualizácii. Čakať teda môžete aj niekoľko mesiacov.

2. Najprv autorita, potom výsledky

Google je pri hodnotení webov veľmi opatrný a doplácajú na to hlavne nové weby. Predstava, že si založíte nový eshop a do štvrť roka sa budete zobrazovať na desiatkach konkurenčných slov, je možno lákavá, ale žiaľ nereálna. Autorita a dôveryhodnosť webov je jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré rozhodujú o tom, kto sa zobrazuje na najvyšších pozíciách.

Stabilnú pozíciu získate až po určitom čase. Weby si budujú autoritu roky a Google ich za to odmeňuje. Preto sa vám môže zdať, že sa vám vo vyhľadávači zobrazujú stále tie isté stránky.

3. Nejasné pravidlá hry

Neexistujú žiadne oficiálne pravidlá hry, podľa ktorých robiť SEO. Google ani v budúcnosti s ničím podobným nepríde. Všetky techniky sú realizované metódou pokus-omyl. Platí tu, že korelácia a kauzalita nemusia byť vždy navzájom ovplyvnené.To, že niektorá technika fungovala na jednom webe alebo viacerých weboch neznamená, že bude fungovať aj u vás. Preto môže niekedy trvať dlhšiu dobu, kým objavíte stratégiu, ktorá bude naozaj fungovať aj na vašom webe.

korelacia vs. kauzalita

4. Trendy sa obmieňajú

Trendy v SEO sa menia každých pár mesiacov. Pred pár rokmi bolo v móde registrovať weby do katalógov, pred pár mesiacmi bol vo svete boom guestbloggingu a dnes všetci odporúčajú publikovať obsah na webe. Google sa na tieto aktivity len tak nepozerá, ale v určitom momente proti nim začne bojovať.

Vy a váš web môžete stratiť veľa času, ak sa napríklad budete zameriavať iba na jednu stratégiu a po čase zistíte, že Googlu už došla trpezlivosť a zakročí proti týmto aktivitám. Základom úspechu je nezameriavať sa na jednu techniku, ktorú momentálne využívajú všetci, pretože skôr či neskôr Google oznámi, že ju už neodporúča. Viac na túto tému som napísal na našom blogu.

5. Aktivity treba robiť postupne

Toto sa týka hlavne webov, ktoré si nerobia SEO priamo vo firme, ale zaplatia za služby agentúre alebo freelancerovi. Osoba zodpovedná za projekt má štandardne na projekt vyhradený určitý počet hodín a nemôže ho len tak prekročiť. Všetky aktivity sa preto realizujú postupne a nedá sa všetko urobiť hneď v prvom mesiaci spolupráce. S týmto majú často problém majitelia webov, ktorí majú veľa nápadov, ale zabúdajú na to, koľko hodín si zaplatili.

Netreba zabúdať aj na to, že z dlhodobého hľadiska je lepšie, keď sa optimalizuje postupne a s časovými odstupmi. Z pohľadu vyhľadávača to pôsobí oveľa prirodzenejšie, ako keď nerobí nič, potom sa urobí všetko naraz a potom sa opäť dlho nič nedeje.

6. Obsahová stratégia chce čas

Chcete v rámci SEO aktivít publikovať nový obsah? Vytvorenie obsahovej stratégie nie je aktivita na dve hodiny. Ak to chcete urobiť poriadne, tak tomu musíte venovať oveľa viac času. Ešte viac času zaberie vytváranie obsahu. Nestačí robiť články len pre vyhľadávače s mizernou hodnotou pre návštevníka.

Všetky aktivity musia byť robené v prvom rade pre ľudí a až potom pre vyhľadávače. Ale ani dobrý obsah nemusí priniesť okamžitý efekt, najskôr si potrebujete u čitateľov vybudovať dôveru. Viac na túto tému nájdete v našom sprievodcovi content marketingom.

7. Silná konkurencia

Zobrali ste do úvahy všetko, čo som spomenul vyššie a aj napriek tomu nie ste spokojní s výsledkami? Možno ste si vybrali príliš konkurenčné kľúčové slová, na ktoré nemáte šancu predbehnúť konkurenciu. Skúste ich znovu analyzovať a vybrať menej konkurenčné. Alebo ste si vybrali príliš konkurenčný segment, v ktorom nemáte šancu predbehnúť zabehnuté weby. Možno váš web nie je užívateľsky prívetívý a klasické SEO vám nepomôže. Dôvodov môže byť oveľa viac. Všetky tieto faktory treba analyzovať a vybrať správnu stratégiu, na mieru ušitú vášmu webu.

Záver

Úspech

Ani v bežnom živote úspech neprichádza sám od seba a bez námahy, rovnaké je to aj s optimalizáciou pre vyhľadávače. SEO nie je žiadna mágia, ktorá vám za pár týždňov a s minimom financií pomôže zničiť vašu konkurenciu. Okrem tvrdej práce potrebujete aj dávku trpezlivosti.