Rok 2013 bol pre SEO jeden z najzaujímavejších. Google predstavil hneď niekoľko update-ov svojho vyhľadávacieho algoritmu a pravidlá hry sa zmenili.

Definitívne sa zmenil aj pohľad, akým sa pozeráme na SEO. Už to nie je iba on-page optimalizácia a získavanie odkazov. Termíny ako content alebo inbound marketing poznáme už dlho, ale až tento rok začali niektorí marketéri tieto techniky naozaj používať.

Poďme si teda zrekapitulovať všetky dôležité udalosti:

Marec 2013 – Panda

V poradí už 25. update s týmto názvom, zameraný proti stránkam so slabým obsahom. Ak je vaša stránka dôveryhodná, má unikátny a relevatný obsah, ktorý užívatelia sami zdieľajú, tak ste si asi nič nevšimli. V tomto roku to bol jediný veľký Panda update.

Máj 2013 – Penguin 2.0

Dlho očakávaný štvrtý Penguin update prišiel v máji tohoto roku. Penguin bojuje proti webovému spamu. Zasiahnuté boli hlavne weby s nekvalitnými odkazmi.

Za nekvalitné môžeme označiť odkazy z neautoritatívnych webov, tisícky rovnakých odkazov z pätičiek alebo komentárový spam.

Výhodu získali autoritatívne weby, ktoré sú lídrami vo svojich odvetviach a produkujú kvalitný obsah. Takéto stránky získavajú prirodzene kvalitné odkazy.

Júl 2013 – Knowledge graph

Knowledge graphs (po slovensky vraj diagramy znalostí) sa zobrazovali už predtým, ale až tento rok ich spustil Google naplno a to dokonca aj u nás.

včielka maja

 

Takéto grafy prirodzene priťahujú pozornosť užívateľov a ich úlohou je hlavne to, aby vás čo najdlhšie udržali vo výsledkoch vyhľadávača. Google by bol samozrejme najradšej, ak by ste vôbec nemuseli klikať na iné stránky a všetky informácie by ste našli cez grafy.

August 2013 – Hummingbird

Je to najväčšia zmena Google algoritmu od roku 2009, kedy vyšiel Caffeine update. Podľa informácií Google mal ovplyvniť až 90% vyhľadávaní. Hlavný rozdiel oproti ostatným update-om spočíva v tom, že Hummingbird nepenalizuje „zlé“ stránky. Naopak, odmeňuje tie dobré.

Znamená to napríklad to, že kvalitné stránky sa zobrazujú vysoko nielen na jedno konkrétne kľúčové slovo, ale aj na jeho synonymá.

synonyma

(Klikni pre zväčšenie obrázku)

 Viď príklad – či už použijete slovo link alebo connect, zobrazia sa vám rovnaké stránky, aj keď slovo connect nemajú ani v titulku ani v texte.

Tento update zásadne mení pohľad na celé SEO, ktoré bolo doteraz hlavne o konkrétnych kľúčových slovách. Do budúcnosti sa teda budeme zameriavať skôr na témy ako na slová.

Google dokáže lepšie odpovedať aj na konkrétne otázky. Nemusíte teda vypisovať kľúčové slová, ale môžete sa rovno spýtať.

facebook

(Klikni pre zväčšenie obrázku)

 V budúcnosti by malo vyhľadávanie fungovať aj takto:

  1. „Kde sa narodil zakladateľ Facebooku“
  2. „Koľko má rokov“
  3. „Ako sa volá jeho žena“

a podobne.

Vo všetkých troch vyhľadávaniach by Google hneď pochopil, že myslíte Marka Zuckerberga (ako najznámejšieho zo zakladateľov), bez toho aby ste to napísali.

Všetky tieto zmeny majú posilniť hlavne hlasové vyhľadávanie, kde je prirodzenejšie pýtať sa otázky a nezadávať strojovo kľúčové slová.

September 2013 – Not provided

Táto zmena nesúvisí s algoritmom vyhľadávača, ale ovplyvnila celé SEO. Google prestal v Google Analytics zobrazovať dáta o kľúčových slovách a namiesto nich zobrazuje slovo (not provided). Od tohoto septembra tak neviete zistiť, z akých kľúčových slov sa dostali užívatelia na vašu stránku alebo ktoré kľúčové slová vám prinášajú najviac konverzií.

Treba však povedať, že túto novinku zaviedol Google už pred dvoma rokmi a percento not provided kľúčových slov postupne narastalo.

not provided

Prečo to Google urobil? Ťažko povedať, rečiam o ochrane bezpečnosti ľudia moc neveria. Hlavným dôvodom bude asi to, že Google nechce, aby ste optimalizovali vašu stránku na konkrétne kľúčové slová, ale aby ste si radšej zaplatili AdWords.

Záver

Samotných update-ov bolo oveľa viac, vybrali sme pre vás tie najdôležitejšie. Celý zoznam nájdete napríklad tu.

Rok 2013 bol pre SEO v mnohých ohľadoch revolučný. Osobne si myslím, že väčšina zo zmien prispeje ku kvalitnejším webovým stránkam.

Teraz už len môžme čakať na to, čo si pre nás pripravil Google v roku 2014.