Práca z domu už v roku 2016 nie je nič neobvyklé. S trochou zveličenia sa dá povedať, že okrem drania stoličiek v kancelárii sa dá už takmer všetko vybaviť na diaľku. Človek nemusí byť hneď digitálny nomád a freelancer, kombinácia Beara Gryllsa a kancelárskej krysy, aby si vedel užiť home office a byť pri tom aj (nad)priemerne produktívny. Užiť si to vieme aj v prípade, keď najväčším zážitkom na našej dobrodružnej ceste home officom bude vztýčenie vypratých treniek na Mt. Balkón.

Rada by som sa s vami podelila nielen o to, ako som si našla svoj vzťah k home officu ja, ale spýtala som sa aj svojich kolegýň a kolegov, ako to vidia oni. Možno sú aj vám niektoré z týchto situácií povedomé.

Sú určite ľudia na tomto svete (a pár z nich aj vo VISIBILITY) obdarení prirodzeným talentom pre time manažement, ktorí primerane produktívne pristupujú k všetkým zvereným úlohám – či v kancelárii, alebo doma. Závidím im. Ja takýto prirodzený talent nemám, a preto môj deň kedysi, keď som svoj home office brala ako automatickú záležitosť, prebiehal dosť chaoticky a neefektívne.

 

Môj home office kedysi (prosím, nadriadení preskočiť)

Počas takéhoto dňa som strávila prácou, ktorá bola riedená nezmyselnou prokrastináciou pokojne aj 10 – 12 hodín. Výsledok – práca, ktorá by bola normálne zvládnuteľná za 6 hodín. Neporiadok na stole, takmer žiaden čas pre moju rodinu či domácnosť (okrem nutnej údržby), podozrivo seknutý krk a „hrozná” únava. A, samozrejme, za celý deň som nič, doslova nič nezjedla, až kým neprišla o ôsmej večera. Spať som išla po polnoci. Po zatvorení očí som videla tyrkysové pomocné čiary ako vo Photoshope. Musela som sa zamyslieť, čo robím zle a trochu zmeniť smer. Prečítala som si pár článkov a pozrela som sa realisticky na to, ako fungujem.

Zistila som, že pri svojej práci z domu mi chýbal pohyb. Ušetrím síce čas pri cestovaní do práce, ale ak sa vôbec nerozhýbem, hlava aj telo stále spia. „Mechom praštený” sa tomu ľudovo hovorí. Keďže kvôli ušetrenému času som mala neustále pocit, že je času habadej, nikam som sa neponáhľala a na všetko som mala čas…

Pre mňa teda funguje po novom držať sa týchto pravidiel:

 

  • Aspoň minimum pohybu na čerstvom vzduchu a normálne jedlo.

Ideálne je odviesť syna ráno do škôlky pešo a/alebo dať si krátku rozcvičku. Aspoň každú hodinu vstať a prejsť sa – vyjsť na balkón alebo do záhrady. Nezabudnúť na obed, mám na to zapnutý reminder.

  • Presný plán, čo treba urobiť

Ráno si presne naplánujem, čo chcem stihnúť. Nesnažím sa stihnúť viac, ale ani menej. Pracovnú dobu nepreťahujem.

  • Pravidelne naplánované prestávky

Prestávky sú veľmi dôležité, ale nie keď sú chaotické a nezmyselné. Môže to znieť zvláštne, ale keď si ich plánujem, vyhnem sa neúčelnej prokrastinácii.

  • Na stole sa snažím mať poriadok

Zdanlivá banalita, ale pre mňa dôležitá. Predvčerajšia zaschnutá káva v hrnčeku už moju kreativitu nepozdvihne. Aha, ako krásne som si upratala:

zuzka

A  ako to vyzerá u mojich kolegov?

 

Ranné rituály

Väčšina z nás sa hlási ku kávičkárom. Za dávkou kofeínu u niekoho nasleduje kontrola emailov, venčenie psíkov. Niekto sa najprv vypraví, ako keby išiel normálne do kancelárie. K tomuto typu určite nepatrí obchodník Ľuboš: Najlepšie je, že môžem robiť v takom stave, v akom som sa ráno zobudil. Môžem porušiť všetky pravidelné rituály a urobiť ich hocikedy, takže je to zmena. Zmena je život – home office je život. Ehm.

 

lubo

Túto fotku treba, vzhľadom na Ľubove oblečenie, považovať len za ilustračnú. 🙂

K pyžamovým typom patrí aj Managing directorka Julka, ktorá si s prezliekaním hlavu nerobí. Grafik Maroš by všetkým „pyžamovým” typom poradil: „Ideálne začať deň tak, ako keby som išiel do officu. Nevyspávať, nepracovať smradľavý v pyžame a pod.” Obdobne to vidí  aj PPC špecialista Mišo, sám sa tým však neriadi. Skontrolovať, ako sa darilo kampaniam predchádzajúci deň, na to sa určite netreba česať.

Copywriter Juraj píše články rovno z postele:.. „Z domu pracujem rýchlejšie a mám pocit že aj kvalitnejšie.”

Developer Mišo odporúča sprchu a hudbu. Ale pozor, nie takú, aby ste si ju začali spievať. 🙂

Niektorí kolegovia sú už od rána extrémne výkonní, ako napríklad Account manager Dodi: „Vstanem o 5-tej, na pyžamo si dám tepláky, idem si zabehať alebo do fitka, o 6:30 si dám rýchlu kavu, dám si sprchu, najem sa, umyjem riad, dám dajaké veci na pranie, povysávam, vyžehlím. O 8-mej zapnem komp, odpíšem na všetky maily a začnem pracovať

…No a potom sa o 9:30 zobudím z tohoto sna a robím všetko vyššie uvedené okrem riadu, prania, vysávania a žehlenia.”

dodi-riad

Prokrastinácia a ako sa jej vyhnúť

Rozptyľovanie pri práci poznáme všetci. Hlavne, ak je súčasťou našej práce aspoň jedným očkom sledovať, čo je nové, človek ľahko stratí sústredenie. Doma to môže platiť dvojnásobne.

A čo ešte nebodaj na intráku? Grafička Katka, študentka produktového dizajnu, sa s nami podelila, ako na jej prácu číha prokrastinácia alebo v tomto prípade skôr vonkajšie vplyvy:

Keď si konečne zapnem všetko, čo potrebujem, samozrejme, príde prvý návštevník: „Ahoj, Kati, nechceš niečo z Tesca?”

Keď už mám aj donesené raňajky, skúsi to niekto iný: „Nespravíme si kávu?”

A zrazu ide niekto okolo: „Nejdeme von, keď je tak pekne?”

A potom, samozrejme, niekto len príde pokecať, však to robím ešte radšej.

No a potom príde večerná fáza: „Ideme na pivo?”

„Bože, prečo stále robíš?”

„A to musíš spraviť dnes?”

„Dnes je párty v KC, ideme?”

„Dáš si vínko? Len pohárik a idem spať.” 😀

Iste.

A tak som sa v poslednom čase naučila zatvárať si izbu. Alebo sa tváriť, že dnešný deň tu proste nie som. Aj keď nie vždy sa tomu dá vyhnúť.

 

homodraflasa

 

maros-ho

Grafika Maroša láka chladnička. Neustále odbieha kontrolovať, či sa tam nezjaví nejaká inšpirácia.

Stravovaciu traumu má z home officu projektový konzultant Imro: „Musím si urobiť raňajky SÁM, lebo nemám doma manželku. Kurník…Cca o 10-tej začínam robiť… a o 14.00 zisťujem, že bolo by dobre niečo aj zjesť… Ale keď v chladničke práve nič nie je, tak si radšej počkám do 5-tej na manželku… Veď to sú už len 3 hoďky… To za PC prejde ako voda. ;-)”

 

imroo

 

Account quality managerka Kika si užije nedobrovoľnú prokrastináciu, hlavne keď pracuje z rodného Komárna od mamy. „Keď mám HO, ona miluje zavolať kominára, kotlára, vodára a podobne, takže popri robote hodím reč s ujami.”

 

juro-ho

CEO Juraj Sasko nepotrebuje prokrastináciu, má 2 deti: „Doma mám dve malé deti a je veľmi ťažké koncentrovane pracovať viac ako 10 – 15 minút. Ráno vstanem čo najskôr, aby som mal hodinu času bez prerušenia.”

 

Čo je účinná zbraň proti prokrastinácii?

monikagif

Copywriterka Monika radí:„Zbytočne sa nerozptyľujte. Nemyslite si, že keď máte home office, nikto vás nevidí, a tak nemusíte nič robiť. Ak nebudete pracovať na určených veciach, vráti sa vám to počas mesiaca. Budete musieť zostávať dlhšie v práci a stratený čas nadrábať.”

Julka radí vypnúť si chat a komunikuje len cez e-mail… Strategy Director Marek zase nedá dopustiť na slúchadlá, ktoré mu pomáhajú lepšie sa sústrediť a psychlogicky sa oddeliť od prostredia.

„Náročné” to má projektový konzultant Stanislav, ktorý žije na Bali. Kvôli časovému posunu sa jeho home office začína až o 14.00, keď je na Slovensku 7.00 ráno. Hovorí, že je to podobné, akoby homeofficoval doma, len je to občas pri bazéne alebo na pláži. Prokrastinovať nemusí, lebo ešte predtým, než sa my zobudíme, má už za sebou hodinu surfovania (tentokrát nemyslíme na internete), pohodové raňajky alebo stretnutia s kamarátmi.

zdendo3

Poriadok na stole i v kalendári

Developeri Mišo a Adam a tiež Julka a Peťa sú pri homeoffice produktívnejší ako doma. Vedia sa lepšie sústrediť, čo podporuje ich výkon. Ideálne na zachovanie takéhoto nasadenia, ak to pre vás nie je automatické, je všetko si naplánovať. Zároveň je dobré udržiavať si poriadok na mieste, kde pracujete.

 

CEO Juraj má všetko presne naplánované – prácu i prestávky. PPC špecialista Mišo je tiež skvele zorganizovaný: „Rozhodne je dobre mať oddelené miesto iba na prácu. Jednoducho mať stôl, kde sa dobre sedí, dá sa tam pracovať a cítite sa tam fajn. Vysvetliť doma, že normálne pracujem a potrebujem na to pokoj a na nákup môžeme ísť potom. Mať jasne stanovený čas na prácu, ako by som bol v kancelárii.”

 

kaja1

Kaja má šťastie na sympatických asistentov.

 

Kaja radí zachovávať si rituály ako vo firme a zároveň rozvrhnúť si úlohy, ktoré treba spraviť, nemať pustené veci, ktoré nás vyrušujú, zapísať si začiatok práce a naplánovať si koniec. Pracovať za stolom a stoličkou, nie z postele – ak nám to kapacita bytu dovoľuje.

Určite nemusíte získať pokútny doktorát z feng šuej na to, aby ste si vytvorili doma príjemné a primerane stimulujúce pracovné prostredie. Zbavte sa neporiadku, vytrieďte si dokumenty, vyhoďte staré poznámky.

 

Ako si užívame home office

Väčšina ľudí uvádza ako najväčšiu výhodu práce z domu ušetrený čas na dochádzanie do kancelárie a väčší pokoj pri sústredení sa na náročné projekty. Nikto nechodí s otázkami, neruší. Aké ďalšie výhody ľudia vidia?

 

tea

Toto je môj obľúbený čajík matcha. V kancelárii si netrúfam vybaliť všetko potrebné „nádobíčko”.

 

Maroš nelení a všetko vybaví. „Prídu montéri, treba niečo vyzdvihnúť. Doktor, pošta, treba sa zbaliť na dovolenku, prezutie auta, hocičo.”

Ani Imro nezaháľa v prestávkach: „Výhody HO vidím v tom, že som v kľudnejšom prostredí a keď chcem, tak porelaxujem. Niekedy vybehnem na 2 hoďky surfovať na priehradu, alebo vyleziem so psom na násyp na prechádzku.”

S aktivitou to netreba vždy preháňať. Copywriter Juraj niekedy vyhodnotí, že najlepšie je to aspoň na hodinku zabaliť a pospať si.

Kika má radosť, že môže tráviť viac času so svojim psíkom Hugom a nemusí sa napríklad maľovať do práce. Peťa sa tiež teší zo spoločnosti svojho psa a z toho, že môže meniť prostredie podľa nálady. Keď má chuť, pracuje trebárs z kaviarne.

psiky

 

Toto bolo pár real life skúseností od nás. Ja sa ale priznám, že mi deň home officu stačí a potom sa už teším na veselý ruch v spoločnom office.

A ako to máte s prácou z domu vy?