Webová analytika nie je iba Google Analytics. Dlhé roky používala väčšina marketérov na vyhodnocovanie svojich aktivít na webe práve tento nástroj. Je to pokročilý a užitočný nástroj, ale má aj svoje limity. V posledných rokoch sa už začínajú objavovať aj iné riešenia, ktoré sa dajú využiť v prípadoch, keď už Google Analytics nestačí.

Blíži sa rok 2016 a pri analyzovaní webu nestačí pozerať len na to, koľko ľudí prišlo na web, odkiaľ sa vzali a koľko z nich urobilo konverziu. Webová analytika by nemala byť o sledovaní čísel v tabuľkách, ale o hľadaní súvislostí medzi týmito číslami a príčin, ktoré tieto čísla ovplyvňujú.

Nesledujte len to, ako sa hýbe konverzný pomer, ale hlavne to, čo ho ovplyvňuje. Ako sa správajú ľudia na vašom webe, kam klikajú, prečo nevypĺňajú formulár a čo im na webe chýba? Na toto všetko by ste mali poznať odpoveď.

Ako na to? O tom, ako využiť Optimizely pri A/B testovaní som písal ešte v roku 2014. Pred pár týždňami som publikoval iný článok, v ktorom som spomenul 50 mojich najobľúbenejších nástrojov. Jedným z nich bol aj Hotjar. Švajčiarsky nožík webovej analytiky, v ktorom nájdete hneď niekoľko užitočných funkcií. V tomto článku vám ich predstavím.

 

Koľko ma to bude stáť?

Spoločným znakom rôznych pokročilých nástrojov je väčšinou ich cena, ktoré sa pohybuje v desiatkach až stovkách eur mesačne. Často si ich ani nemôžete vyskúšať mesiac zadarmo v trial verzii a musíte si vyžiadať live demo. To nie je prípad Hotjaru. Ak máte menší web, tak si vystačíte s bezplatnou verziou, ktorá obsahuje všetky funkcie, len v obmedzenom objeme. V prípade väčších webov je k dispozícii Pro verzia za 29 € mesačne.

Inštalácia Hotjaru je veľmi jednoduchá. Stačí vložiť skript do zdrojového kódu a všetko ostatné si už vyklikáte sami bez nutnosti zasahovať do webu. Čo všetko nástroj ponúka?

 

Heat mapy

Heat mapy (dali by sa preložiť aj ako teplotné mapy) sú grafickým zobrazením správania používateľov na stránke. Dajú vám odpoveď na tri základné otázky:

  1. Po ktorých miestach na webe prešli kurzorom?
  2. Na ktoré miesta klikli?
  3. Do ktorých častí na stránke sa dostali, v prípade, že bolo treba scrollovať?

Výhodou takéhoto riešenia je, že sa nepozeráte na tabuľku s číslami, ale na vašu stránku, a farebne máte označené to, kam klikli jej návštevníci. Príklad heatmapy si môžete pozrieť priamo v Hotjare.

 

Nahrávky

Hotjar dokáže aj nahrávať vašich návštevníkov a vy si potom môžete pozrieť, ako sa správali, keď prišli na váš web. Využitie takýchto nahrávok je široké. Viete napríklad identifikovať problémové miesta vo vašom nákupnom procese.

Keď budete vidieť, že 20 ľudí má problém nájsť práve to tlačidlo, o ktorom ste si vy a váš grafik mysleli, že je dosť výrazné, tak to pre vás môže byť ten správny signál na zmenu. Okrem toho je to taká užitočnejšia alternatíva k sledovaniu YouTube videí, v prípade, že sa nudíte. 🙂

Ako takáto nahrávka vyzerá, si môžete pozrieť napríklad tu.

 

Lieviky

Správanie používateľov na webe sa dá prirovnať k tomu, keď nasypete piesok do lievika. Na jednom konci je veľký otvor, do ktorého sa zmestí veľa piesku, ale na opačnom konci je oveľa menší otvor, z ktorého sa vysype len malá časť. Ten zvyšok zostáva v lieviku.

ConversionFunnel

Podobne je to aj návštevníkmi. Na web ich príde veľa, ale len málo z nich si prejde celým nákupným procesom, aby zo stránky na konci odišli ako zákazníci.

Vy by ste mali mať prehľad o tom, z ktorých krokov odišli, aby ste vedeli identifikovať problémové miesta. Hotjar vám to umožní. Viete si dokonca pozrieť aj videá ľudí, ktorí stránku opustili v tomto kroku a viete analyzovať ich správanie.

Napríklad zistíte, že v druhom kroku nákupného procesu odíde príliš veľa ľudí, pretože zistia, že máte príliš drahé poštovné. Ak túto informáciu máte, tak s ňou viete pracovať ďalej.

funnel

 

Formuláre

V Hotjare viete sledovať dokonca aj to, ktoré políčka vo formulári vyplnili návštevníci a ktoré už nie. Opäť je to veľmi dôležité vtedy, ak máte dlhý formulár, ktorý nikto nevypĺňa. Vďaka Hotjaru môžete napríklad zistiť, že je to kvôli telefónnemu číslu, ktoré od ľudí vyžadujete a oni vám ho nechcú dať. Bez tejto informácie by ste len hádali, kde môže byť chyba.

form

Spätná väzba

Od návštevníkov môžete zisťovať aj názor na otázky, ktoré sú pre vás dôležité. Môžete sa ich spýtať, či napríklad našli na webe všetko, čo hľadali alebo ako by ohodnotili kvalitu článku, ktorý práve prečítali, na stupnici 1 od 10. Na stránke sa im po nastavení zobrazí malé okno, v ktorom budú môcť vyjadriť svoj názor.

feedback

feedback-results

Ankety

V Hotjare viete vytvárať aj pokročilejšie formuláre s viacerými otázkami, ktoré sa potom zobrazujú návštevníkom podľa dopredu určených kritérií (napr. po 30 sekundách, pri odchode alebo hneď po načítaní).

anketa

Záver

Z vyššie napísaného si môžete urobiť obraz o tom, čo Hotjar dokáže. Najužitočnejšie pre vás ale bude, ak si všetky funkcie vyskúšate naživo na svojom webe. Verím, že vám pomôže robiť webovú analytiku pokročilejšie a v širších súvislostiach.

PS: Tento článok nepíšem preto, že by som za to dostal peniaze alebo akúkoľvek inú výhodu priamo od Hotjar. Jednoducho mám nástroj rád a chcem, aby sa o ňom dozvedelo viac ľudí.