Výkonnostný marketing sa vyvíja extrémne rýchlo. Venujem sa mu viac ako šesť rokov a za túto dobu som zažil už tri jeho vývojové stupne. A kto vie, čo nás čaká o ďalších šesť rokov. 🙂

prvy_stupen

Keď som pred šiestimi až siedmimi rokmi začínal s online marketingom, konkrétne s jeho výkonnostnou časťou, tak sa veľa hovorilo o tom, že v prvom rade treba na web dostať relevantnú návštevnosť. To je základ, na ktorom bolo treba stavať. SEO už nebol neznámy pojem, na Slovensku vznikali prvé agentúry, ktoré sa optimalizácii pre vyhľadávače venovali. Ja osobne som sa SEO venoval vo svojej diplomovej práci a popritom som stážoval vo vznikajúcej VISIBILITY, ktorá sa na začiatku tiež profilovala hlavne ako SEO agentúra.

Darilo sa aj Google AdWords, ceny za preklik boli nízke, konkurencia tiež, takže nebolo problém nahnať ľudí na web. Webová analytika sa zameriavala hlavne na konverzný pomer z jednotlivých kanálov. Ak lepšie fungovalo SEO, tak išla väčšia časť budgetu sem, ak sa viac darilo PPC, tak išli peniaze tam. To, ako sa návštevníci správali na webe, sa riešilo skôr formou malých odporúčaní a zlepšení.

druhy_stupen

Situácia sa zmenila so vznikom nástrojov určených na analýzu správania návštevníkov webu. Medzi marketérmi sa rozšírili tooly ako Optimizely, VWO, CrazyEgg, neskôr Hotjar a nejaké možnosti na analýzu správania návštevníkov sa objavili dokonca aj v Google Analytics. UX a UI už neboli neznáme skratky a aj my v agentúre sme skúšali robiť v rámci SEO a PPC projektov malé A/B testy inšpirované úspešnými kampaňami, vďaka ktorým vyzbieral Barack Obama o 60 milónov dolárov viac na svoju volebnú kampaň.

V reportoch sa stále viac zobrazovali heat mapy klientských webov, tvorili sa audity použiteľnosti, analyzovali sa nákupné lieviky a na stretnutiach s klientom sa púšťali nahrávky návštevníkov webu. Už to nebolo len o tom, ako dostať ľudí na web, ale aj ako ich na ňom udržať a doviesť ich až ku konverzii. Posunuli sme sa o level vyššie, ale vývoj sa nezastavil.

treti_stupen

Takže už vieme priviesť ľudí na web a vieme ich previesť nákupným procesom tak, aby z toho mali čo najpríjemnejší zážitok. Čo ale robiť s tými, ktorí na web prišli, ale nenakúpili? Ako osloviť tých, ktorí už urobili konverziu a je u nich potenciál na opakovaný nákup? To sú otázky, na ktoré hľadáme odpoveď práve teraz v treťom vývojovom stupni.

Personalizácia, automatizácia a prepojenie dát s CRM systémami sú z môjho pohľadu najväčšie témy, s ktorými sa bude musieť popasovať každý, kto sa chce posunúť vo výkonnostnom marketingu ďalej. O nástrojoch ako Marketo, Kissmetrics alebo slovenská Exponea budete počuť stále častejšie.

Veľa firiem už nechce len dostať návštevníkov na web, aby nakúpili. Chcú s nimi pracovať aj po nákupe, chcú im poslať ponuku, ktorá je vytvorená im na mieru, chcú sa im pripomenúť emailom alebo smskou, vtedy, keď ich potrebujú. Chcú prepojiť svoje offline dáta so svojim e-shopom, aby mali lepší prehľad o tom, čo funguje a kto sú ich zákazníci.

V tejto oblasti je obrovský potenciál, len málo slovenských (ale aj zahraničných) firiem pracuje s personalizáciou obsahu a pravdepodobne aj vy dostávate mesačne desiatky emailov s ponukou produktov alebo služieb, ktoré si v živote nekúpite, pretože nie sú personalizované. Sú určené pre všetkých a zároveň pre nikoho.

co_nas_caka_dalej

Nechcem sa hrať veľmi na Nostradama, v tejto oblasti je to obzvlášť ťažké. Ale ako som už načrtol, výkonnostný a celkovo online marketing je stále komplexnejší proces. Nestačí si povyberať zopár aktivít, ale treba ich robiť komplexne, treba ich prepojiť a treba mať o nich prehľad vo všetkých možných fázach (či už ich nazveme See-Think-Do-Care, alebo inak). Integrácia s offline aktivitami už nie je možnosť, ale nevyhnutnosť a jediný možný spôsob, ako mať pod kontrolou výdavky na marketing a ich efektivitu.

Ja osobne sa z tohto vývoja veľmi teším a som rád, že online marketing nie je nuda, ktorá sa nemení. Čím viac zmien, tým viac možností naučiť sa toho viac.