Predpokladám, že nebudem jediný marketér, ktorý si aj vo svojom voľnom čase všíma reklamy, ktoré nás už skoro všade obklopujú. Pozriem, zhodnotím a idem ďalej. O to viac je táto moja „choroba“ z povolania zaujímavejšia pri cestovaní po zahraničí. U nás v agentúre je cestovanie veľmi obľúbený koníček a ja nie som výnimkou, tak vám priblížim postrehy zo svojej poslednej cesty po Japonsku.

Po dvoch týždňoch cestovania po Japonsku som si stihol čo to povšímať, ale berte toto len ako nezávislý pohľad pozorovateľa z malej krajiny v strede Európy, ktorý, navyše, ani nerozumie po japonsky a niektoré reklamy som mohol zle pochopiť.

 

TV reklamy

Jedny z mojich obľúbených kompilácii na YouTube popri mačacích videách, klasických zábavných videách, sú práve japonské reklamy. Schválne, dajte si do Youtube „japanese commercials“ a sľubujem, že o zábavu máte postarané. A teraz môžem potvrdiť, že Japonsko v tomto nesklamalo.

Samozrejme, nie všetky reklamy sú také absurdné ako vo výberoch na internete, ale stále je na čo sa pozerať. Televízne reklamy plné superhrdinov, animovaných postavičiek, hovoriacich zvierat, veselých pesničiek či skupinových tančekov majú svoje zastúpenie v každom reklamnom bloku. Využívajú sa aj tradičné japonské motívy v podobe samurajov, bojových umení či gejší. Asi pravidlom je vždy postava s vyškereným úsmevom a nejakým zvolaním na záver. Keď som vysvetľoval japonskému kamarátovi, že mi ich reklamy pripadajú vtipné, tak nechápal, prečo – to, čo nám pripadá absurdné, tak oni to vnímajú ako štandard vyskytujúci sa v reklamách.

 

Outdoorové reklamy

Na Slovensku a hlavne v Bratislave sa stretávame s pojmom vizuálny smog, keď pohľad na mesto doslova kazí množstvo pútačov a billboardov. V Japonsku je toho „smogu“ asi ešte 5-krát viac, ale tam mi to vôbec nevadilo. Neviem, či to bolo charakterom miest, architektúrou alebo jednoducho tým, že som bol v úplne inej krajine ako je tá naša, ale tu mi množstvo reklamných pútačov a neónov vôbec nevadilo. Asi to k tým veľkomestám a hlavne Tokyu patrí.

Shibuya_District_at_Night_2015-04_(17806976882)

Tak, ako si neviem predstaviť Times Square v New Yorku bez reklám, mám podobný pocit s Tokyom. Na verejných priestranstvách je vo veľkom využívaná video reklama, či už na veľkých led obrazovkách, alebo na citylightoch v metre a vlakových staniciach. Čo ma prekvapilo, že takéto videá boli doplnené aj hovoreným slovom a hudbou aj na veľkých križovatkách.

 

Online

Nestalo sa mi, že by som si pozrel video na YouTube bez videoreklamy pred ním. Okrem silného využívania in-stream formátu bolo veľa reklám aj ako in-display pri vyhľadávaní na Youtube, čo u nás stále ešte nie je veľmi bežné. Zaujali ma tiež bannery, ktoré veľmi presne cielili podľa miesta, kde som sa nachádzal, napr. s ponukou reštaurácií. Formátom reklamy, s ktorým som sa u nás ešte nestretol, bola reklama na Uber v rámci výsledkov vyhľadávania dopravného spojenia v Google Maps.

Screenshot_20160331-084215

 

Zaujímavosti

Veľmi ma šokovalo, v akej miere sa tu vo vizuáloch využívajú animované či kreslené zvieratká. Boli skoro všade. Či už to bola reklama na mobilného operátora, elektroniku, banku, alebo informačné tabule, či upozornenie – proste boli všade.

DSC_1564

DSC_1608

DSC_1615

DSC_1616

Značky, značky a ešte raz značky. Vyzerá to tak, že Japonci milujú značky a tie sú všade. Dokonca značky ako Google či Apple, ktoré u nás neinzerujú, mali svoje reklamy rozmiestnené po celých mestách.

O chvíľu začínajú olympijské hry v Brazílii, no v Tokyu už oficiálni partneri vo veľkom využívajú olympijský branding TOKYO 2020.

Zvláštne bolo vidieť v reklamách známe americké celebrity, ako napr. Bruce Willis-a či Tommy Lee Jones-a hovoriť a prezentovať produkt po japonsky. Zrejme známe zahraničné osobnosti, najmä z USA, sú veľmi obľúbené aj v Japonsku, a preto sa tamojšie značky neboja ani takejto spolupráce a pri veľkosti japonského trhu bývajú náklady opodstatnené.

Síce nie v Japonsku, ale v Číne som sa stretol so zaujímavým formátom reklamy v pekingskom metre. Ide o obrázky umiestnené vedľa seba, ktoré z pohybujúceho sa vlaku vytvárajú video reklamu.

No a čo vy? Všímate si reklamy aj počas dovoleniek či výletov? A ako sa vám darí bojovať s chorobami z povolania počas vášho voľného času?