Ak používate Google Webmaster Tools, tak ste možno zaregistrovali novú možnosť dištancovania sa od externých odkazov, ktoré smerujú na váš web.

Hneď na úvod by som vás chcel upozorniť, že táto funkcia je určená len pre pokročilých užívateľov a ak neviete čo robíte, tak môžete stratiť o dosť viac ako získať. O čo ide? Dištancovanie môžete využiť vtedy, ak na vaše stránky smeruje veľa „zlých“ odkazov a chcete sa ich zbaviť. Takéto odkazy nahráte do Webmaster Tools, Google im vo svojom systéme nastaví atribút „nofollow“ a nebude ich brať do úvahy.

Zlé odkazy môžu pochádzať napríklad zo spamerských webov, link fariem, warez stránok alebo to môžu byť desiatky tisíc rovnakých odkazov umiestnených v pätičke veľkého eshopu. V SEO už dlhé roky neplatí, že každý odkaz sa ráta a naopak takéto odkazy môžu za to, že sa váš web nezobrazuje vo výsledkoch vyhľadávača na popredných pozíciách.

Dištancovanie od odkazov sa dá využiť v týchto prípadoch:

  • upozornenia z Webmaster Tools – dostali ste upozornenie, že na váš web smerujú odkazy zo stránok, ktoré porušujú Google Webmaster Guideline a Google vám odporúča, aby ste tieto odkazy odstránili,
  • dlhodobý pokles pozícií – dôvodov môže byť viacero, či už penalizácia zo strany Google alebo update algoritmu vyhľadávača. Riešením môže identifikovanie zlých odkazov a ich odstránenie,
  • negatívne SEO – niekto vás nemá rád a zaplatil si desiatky tisíc odkazov smerujúcich na váš zo spamových, porno alebo warez webov,  aby vás Google penalizoval.

 

Ak sa vás niektorý z týchto prípadov týka, tak teraz môžete zakročiť. Najskôr si ale musíte urobiť kvalitnú analýzu spätných odkazov, pretože ak zrušíte nesprávne odkazy, tak sa vaša stránka môže prepadnúť ešte hlbšie. Analýzu môže urobiť napríklad priamo vo Webmaster Tools, v časti Návštevnosť >Odkazy na vaše stránky. Tu si všímajte koľko odkazov z ktorých webov odkazuje na vašu stránku, z akých kľúčových slov, na ktorú landing page a podobne. Ak vidíte, že na vás odkazuje 50000 site-wide odkazov z pätičky eshopu, ktorý je navyše z úplne inej oblasti ako váš eshop, tak asi niečo nebude v poriadku.

Týchto faktorov, ktoré si treba všímať, je samozrejme viac a preto by túto služby mali využívať len ľudia, ktorí majú skúsenosti so SEO a webovou analytikou. Na analýzu môžete využiť  aj pokročilejšie (a platené) nástroje ako SEOmoz, Majestic SEO alebo Ahrefs.

Vaše odkazy ste teda analyzovali a získali ste zoznam odkazov, od ktorých sa chcete dištancovať. Teraz si potrebujete vytvoriť jednoduchý textový dokument, napríklad:

Uložte si textový súbor na disk a otvorte si adresu Dištancovanie sa od odkazov v Google Webmaster Tools. Po nahratí súboru už musíte len čakať. Preindexovanie stránok a dištancovanie sa od odkazov môže trvať aj niekoľko týždňov. Treba ešte pripomenút, že dištancovanie nefunguje automaticky, pre Google je to len veľmi silné odporúčanie, ktoré môže ale aj nemusí akceptovať.

Na záver by som len zdôraznil, aby ste službu používali opatrne a iba vtedy, ak sa vám nepodarí kontaktovať správcov webov a požiadať ich o odstránenie odkazov. Jeden-dva emaily môžu to byť oveľa rýchlejšie riešenie vášho problému.