Google včera spustil šifrované vyhľadávanie povinne pre všetkých a v Google Analytics už neuvídíte slová, ktoré vyhľadávali návštevníci pred tým, ako prišli na vašu stránku.

Treba však povedať aj to, že tento scenár bol očakávaný. Google začal zobrazovať šifrované vyhľadávania pod jedným slovom (not provided) už pred dvoma rokmi a podiel týchto vyhľadávaní sa neustále zvyšoval, ako môžete vidieť na grafe:

(Klikni pre zväčšenie obrázku) 

Šifrované vyhľadávania tvorili už posledných pár týždňov takmer polovicu vyhľadávaní a v posledných dňoch toto číslo stúplo až na 75%.

Čo sa teda zmenilo?

V prvom rade už nebude také jednoduché sledovať z akých slov prichádzajú ľudia na vaše stránky a prispôsobiť tomu obsah stránky. Chýbať budú aj presné údaje o tom, či ľudia v súvislosti s vaším webom vyhľadávajú viac brandové slová (značka, doména) alebo nebrandové (to čo ponúkate). Tažšie bude tiež zistiť, či k vám vďaka lepším pozíciám na konkrétne kľúčové slová chodí na stránku viac ľudí alebo na aké ďalšie slová a  pozície by ste sa mali zamerať.

Jednoducho povedané – Google skomplikoval život všetkým, ktorý sa aspoň trochu zaujímajú o SEO svojich webov.

Čo ďalej?

Hneď po zverejnení novinky sa objavili návody ako sa s touto situáciou vysporiadať.  Väčšina z nich sa zhodla na jednom – užívatelia budú viac využívať dáta z Webmaster Tools. Problémom je ale presnosť týchto dát.

Urobili sme preto analýzu dát z nášho Google AnalyticsWebmaster Tools účtu. Porovnávali sme v oboch nástrojoch organickú mesačnú návštevnosťorganickú návštevnosť najúspešnejšieho kľúčového slova.

(Klikni pre zväčšenie obrázku) 

Stránky sú zoradené podľa celkovej návštevnosti z Analytics a môžete vidieť, že medzi dátami sú veľké rozdiely. Hlavne pri kľúčových slovách, ale to je samozrejme spôsobené aj percentom šifrovaných vyhľadávaní, ktoré tieto údaje skresľujú.

Čo ale z tejto analýzy vyplýva je to, že dáta ktoré mámé k dispozícii v Google Webmaster Tools nie sú ani zďaleka také presné ako tie v Analytics a môžeme ich brať skôr ako nejaké hrubé odhady.

Problém je to hlavne pri weboch s veľkou návštevnosťou, keď rozdiel medzi návštevnosťou môže byť aj 28 000 návštev, čo je obrovská nepresnosť. Menej to zabolí pri slovách s menšou návštevnosťou, kde sú tie rozdiely rádovo v desiatkach návštev.

Dáta vo Webmaster Tools sú zobrazované len v intervaloch, napr. jeden mesiac sa vám zobrazí návštevnosť 12 000, ďalší 15 000 a potom 18 000, čo spôsobuje tieto veľké rozdiely.

Intervaly návštev v Google Webmaster Tools

Doby, kedy ste vedeli identifikovať každú jednu návštevu z vyhľadávania a prípadne ju spárovať s konverziou sú teda preč. Zostali nám len hrubé, v niektorých prípadoch veľmi nepresné, odhady.

Ale aby sme to ukončili pozitívne –  ako povedal Rand Fishkin z Moz.com: práca bez týchto dát z Google Analytics bude ťažšia, ale nie nemožná 🙂